Både Frp og SV fremmet interpellasjoner til Fylkesråden for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, om de økte prisene for biler med tilhengere som skal reise med fergene.

John Karlsen (Frp) mente de nye takstene er alt for høye, og sammen med SV fremmet hans parti forslag om en straksendring.

– Dette vil ramme turistnæringa og næringslivet på øyene i Troms, var de to partienes argumenter.

Til høsten

Les også: Karlsen tar U-sving i debatten

Samferdselsråden pekte på at Fylkestinget hadde gitt Fylkesrådet fullmakter til å endre prisene, og at man ved å redusere billettene for biler og fjerne passasjerbillettene, måtte øke prisene noen steder.

– Men vi skal ha en evaluering av hele dette systemet til høsten, sa Prestbakmo (Sp).

Han minnet samtidig om at det som gikk ut en plass, måtte inn ett annet sted.

– Om vi skal senke disse takstene må vi øke et annet sted.

Knepent flertall

Fylkesråden minnet også interpellantene om at man kan hente ut store rabatter gjennom de nye systemene.

– Om man betaler kontant eller med kort, så blir det betydelig mer kostbart enn om man tar i bruk Mobilett eller bedriftskort.

Flere øvrige representanter tok til orde for en moderering av prisene for bil med henger. Representanter fra Rødt, Sp og Ap var oppe og mente det var blitt for dyrt.Imidlertid valgte et knepent flertall, 17 mot 18 stemmer, å beholde dagens satser. Flertallet besto av Senterpartiet, Arbeiderpartiet, KrF og Venstre.

John Karlsens interpellasjon:

Fergetakster i Troms

I løpet av de siste ukene har det vært flere oppslag i media hvor det blir klaget over høye billettpriser på fergene i fylket vårt. Som eksempel kan nevnes en person som skulle kjøre fra Tromsø til Nordreisa med bil og campingvogn. Han hadde tenkt å ta ferga over Ullsfjorden og Lyngenfjorden. Før de nye takstene kom, betalte han til sammen kr. 260,00(hadde rabattkort). Nå var fergebilletten blitt en vei på til sammen kr. 1001,00. Vedkommende valgte da omkjøringsveien som er ca. 12 mil lenger. Et annet eksempel er en snekker som pendler mye med bil og tilhenger mellom Tromsø og Ytre Lyngen, og er avhengig av ferga over Ullsfjorden. Han forsøker nå å unngå å ta med tilhengeren, og i stedet laste så mye som overhode mulig på taket, og inn i bilen. Vi mener at begge eksemplene viser at billettprisene er for høye, og gir mange uheldige virkninger.

Det er mye positivt med det nye billetteringssystemet, men det som ikke er bra bør endres. Det som kan skje nå er at mange velger omkjøringsveier der det er en mulighet. Det vil i hvertfall ikke gi en miljøgevinst, og vil gi unødvendig slitasje på veiene. De som ikke har mulighet til å benytte omkjøringsvei kan finne på å gjøre som snekkeren, og laste mest mulig på bilen når det er mulighet for det. Det vil igjen bety redusert sikkerhet, og er slett ikke å anbefale. Hvis dette blir resultatet vil det selvfølgelig også gi reduserte inntekter, og man kan vel også konstantere at det er svært dårlig distriktspolitikk.

Spørsmålet til fylkesråden for samferdsel og miljø er om han vil redusere fergetakstene, for å unngå slike uheldige virkninger som er nevnt i denne interpellasjon?

INTERPELLASJON: John Karlsens interpellasjon på Fylkestinget.