Forrige fredag meldte dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen på Twitter at det nå var 4G-dekning i Kåfjorddalen.

Det stiller Petter Kvalsvik seg undrende til.

Han driver opplevelsesturisme med firmaet Strikkhopp & Sånt ved Gorsabrua øverst i dalen, og hadde store forventninger til dekningen da han i helga var ved anlegget.

– Det var en stor skuffelse å komme opp der. I beste fall tikker det inn én melding hvis telefonen ligger på brua hele dagen, sier han, som også har prøvd andre operatører.

Sosiale medier

God dekning er alfa omega for Petter Kvalsvik og hans firma, som startet sesongen med strikkhopping 24.juni.

– Den beste markedsføringa for oss er når folk publiserer bilder og videoer i sosiale medier, aller helst ser vi at de streamer live, altså sender noe direkte. Det får ikke samme effekten når folk skal prøve å gjenskape følelsen de fikk av å hoppe etter at de er kommet hjem, sier han.

Kun forhåndsbestillinger

Bedriftseieren er også avhengig av internett for å få på plass en god betalingsløsning. Det er ikke signal til å bruke kortterminal.

– Per i dag kan jeg ikke ha kunder på drop in. Alle bestillinger må skje på forhånd.

I helga hadde han rundt 40 gjester på brua. En av dem, en finsk dame, fikk ikke engang tatt ut kontanter i Birtavarre.

– Hun var rimelig fortvilet da hun kom opp på brua og ikke kunne bruke kortet sitt der heller.

Forventer støtte

Kvalsvik mener at dekninga må inngå i kommunens strategi.

– Dette bør inngå i kommunens strategi for å utvikle området, sier han.

Han poengterer at alle store reiselivsaktører har dekning på sine anlegg, at innovasjon er avhengig av teknologi, og legger dessuten til det sikkerhetsmessige aspektet ved å ha god dekning.

– Brua har flere tusen besøkende hvert år og de fleste er fotturister som bruker begge sidene av dalen for å komme seg fram; her er ulendt terreng, ur og ingen dekning. Mange av disse har ikke erfaring med ferdsel i naturen og har i mange tilfeller ikke godt nok skotøy. Om noen av dem skulle være uheldig er det langt til telefondekning.

TILRETTELEGGING: Petter Kvalsvik, daglig leder i Strikkhopp & Sånt, startet attraksjonen i 2012. Nå håper han på bredere støtte fra kommunen slik at attraksjonen kan bli bedre.

Potensiale for flere

Kvalsvik sier det er potensiale for at flere turistbedrifter kan etablere seg i området rundt Gorsabrua.

– De dagene vi har drift er det ofte både to og tre ganger så mange folk på brua som de som har kommet for å hoppe. Her ligger det derfor et stort uforløst potensiale for å bygge opp andre tjenester som salg og servering. Telefondekning slik at man kan ta betalt med kort er da en forutsetning, avslutter han.

Både kommunen og Telenor følger opp saken

Dekning ved Gorsabrua kan komme med i neste runde.

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, forteller at det i forrige uke ble opprettet to 4G-master i Kåfjorddalen. En med 800 MHz og en med 1800 MHz. Han er kjent med situasjonen, og har vært i dialog med Petter Kvalsvik.

– Per i dag har vi ikke etablert dekning der. Det er en lang dal, og fra basestasjonen må det være fri sikt, forteller han.

Ifølge Amundsen er det foreslått dekning ved Gorsabrua i neste års budsjett.

– Men det er ikke ennå vedtatt så om det blir dekning der eller ikke kan jeg ikke si sikkert. Hvis kommunen ønsker å diskutere dette kan vi ta en prat over sommeren.

Amundsen forteller at han ikke har mulighet å svare alle som sender han melding på Twitter eller Facebook.

– Det må jeg bare beklage, det har jeg ikke kapasitet til.

Næringskonsulent i Kåfjord kommune, Jens Kristian Nilsen sier kommunen kommer til å følge opp saken.

Han tror en god dekning øverst i Kåfjorddalen kan være av interesse for flere.

– Statskog har planer om et anlegg der oppe, det er ikke ferdigplanlagt men vi håper det de holder på med skal føre med seg et større behov for dekning. Jeg kan tenke meg at også reindriftsnæringen kan ha interesse av å ha så god dekning som mulig, sier han.

NESTE ÅR? Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, antyder bedring neste år. Foto: Telenor