I januar 2018 skal endelig E6 gjennom Sørkjosfjellet åpnes for trafikk. Byggeleder Ken Johar Olaussen fra Statens vegvesen gleder seg til å kunne ferdigstille tunnelen.

– Dette er et stort prosjekt. Åpningen blir en milepæl, sier Olaussen.

Må være sikker

I månedsskiftet oktober/november er selve byggingen av tunnelen gjennom Sørkjosfjellet ferdig. Etter det må tunnelen gjennom en sikkerhetsgodkjenning, en prosess som tar omtrent 12 uker.

– Mange lurer på hvorfor vi ikke åpner tunneler når selve byggingen er ferdig, men man må være helt sikker på at alt fungerer. Under sikkerhetsgodkjenningen skal alt av systemer kontrolleres. Vi skal også gjennomføre en fullskala øvelse med alle nødetater involvert.

NEST LENGST: Tunnelen gjennom Sørkjosfjellet vil ha en stigning på 2,7 prosent. Dette blir den nest lengste tunnelen i Troms fylke. Alle

Har tatt igjen

Arbeidet med den nye strekningen fra Sørkjosen til Langslett har blitt forsinket. I 2015 fikk det spanske entreprenørselskapet OSSA sparken etter flere forsinkelser. Da prosjektet igjen ble lagt ut på anbud ble det konstatert at tunnelen ville bli minst et år forsinket. Skanska vant anbudet og har siden jobbet på spreng for å ta igjen noe av forsinkelsene.

– Skanska skal overlevere arbeidet i månedsskiftet oktober/november og da har de tatt igjen to måneder av forsinkelsene, sier Olaussen.

Slik det ser ut nå vil den nye strekningen åpne ti måneder etter det som var den originale planen. For tiden arbeides det med siste rest av asfaltering, elektroarbeid og muring rundt tunnelinnslagene.

– Skanska, Aventi og Hitra betong har gjort en fantastisk jobb. Vi er meget fornøyde med arbeidet de har gjort, sier Olaussen.

Nest lengst

Prosjektet har en kostnad på 950 millioner kroner. Selve tunnelen er 4,6 kilometer lang.

– Dette blir den nest lengste tunnelen i Troms. Tunnelen gjennom Nordnes blir den lengste, sier Olaussen.

Den lengste tunnelen i fylket er den nye tunnelen i Kåfjord. Tunnelen gjennom Nordnesfjellet er 5,8 kilometer lang og skal åpne i høsten 2018.

TEKNISKE ROM: Dette er fra et av rommene i ett av de fire tekniske byggene tilknyttet tunnelen.

Fire store rom

I tillegg til selve tunnelen er det sprengt ut fire tekniske rom er tilknyttet tunnelen. Disse inneholder batterirom, tranformatorer, nødstrøm og lignende.

Når man kjører gjennom tunnelen er det ikke mulig å se hvor mye som egentlig er sprengt ut fra fjellet.

– Mange tror at spregningen er det meste av arbeidet når man bygger tunnel, men det er bare en liten del av prosessen.

Veien er bygget opp to meter fra fjellgrunn. Hitra Betong har levert 30 000 kubikk med betong. Bak betongen du ser inne i tunnelen ligger det vann- og frostsikring som er festet med 65 000 bolter fordelt gjennom hele tunnelen.

Gjennom fjellet er det dekning for både mobil og radio. Tunnelen har også en snuplass midt i, og det er fire nødkiosken man kan gå inn i i tillegg til flere nødtelefoner gjennom hele tunnelen. Så snart man løfter røret på en av telefonene går det en alarm til vegtrafikksentralen.

– Dette blir en sikker og toppmoderne tunnel, sier Olaussen.

STØRRE: Bak veggene i tunnelen er det vann- og frostsikring samt 65 000 bolter fordelt rundt hele tunnelen.