I regjeringens forslag til budsjett for 2018 foreslås det å legge av 35,9 milliarder kroner til veiformål.

Regionvegsjef i Statens vegvesen Torbjørn Naimak, kaller forslaget for et solid budsjett for riksveiene i nord. Totalt blir E6 mellom Narvik og Alta 30 kilometer kortere i løpet av 2018.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi snart har gjennomført et sammenhengende løft for disse strekningene. Med den delen av E6 som allerede er tatt i bruk vest for Alta, blir den samlede innkortingen på 40 kilometer. I tillegg er skredfarlige punkter fjernet og den generelle standarden har økt, sier han i en pressemelding fra vegvesenet.

– Et betydelig løft

I følge Naimak gir forslaget til budsjett ingen nyheter i den forstand at nye, større prosjekter settes i gang i nordlige deler av Troms.

– Det brukes masse penger i Nord-Troms, men pengene går til å fullføre allerede påbegynte prosjekter, sier han.

På E6 i Nord-Troms åpnes tunnelen gjennom Sørkjosfjellet tidlig i 2018, mens Indre Nordnes-Skardalen ventes ferdig på slutten av året. Totalkostnaden for disse prosjektene er 2,1 milliarder kroner, og de gir en samlet innkorting på 10 kilometer.

– Dere får et betydelig løft, men det er altså arbeid som allerede har vært og er i gang.

Forslag på Kvænangsfjellet

Kvænangsfjellet ligger ikke inne i regjeringens forslag. I følge Naimak var dette heller ikke ventet da oppstarten av nye prosjekter på Kvænangsfjellet ikke er tenkt å starte før etter 2018.

Fredag legger vegvesenet imidlertid fram et forslag til handlingsplan for de kommende seks årene. Dette er en konkretisering av Nasjonal Transportplan 2018-2029, som ble behandlet i Stortinget på forsommeren.

– Her vil det komme noe om Kvænangsfjellet. Mer kan jeg ikke si foreløpig, sier Naimak.

Larsbergtunnelen

I Nord-Norge er det totalt satt av 380 millioner kroner til oppgradering av tunneler. I Nord-Troms er det blant annet flere tunneler i Kåfjord og Storfjord som trenger en håndsrekning.

– Larsbergtunnelen skal forbedres i løpet av 2018. Her er det snakk om å gjøre en del opprusting, blant annet med en portal for å forlenge den.

I Nord-Troms trenger særlig også Maursundtunnelen og Pollfjelltunnelen oppgradering. Disse har fylket ansvar for, og Naimak kan ikke svare på hvorvidt de prioriteres i gårsdagens forslag.

Naimak sier det er viktig å bringe tunnelene i tråd med sikkerhetsforskriftene.

– Samtidig er arbeidet omfattende og kostbart. Det betyr dessverre at vi ikke har mulighet til å ta igjen forfallet på bruer, kaier, drenering og annet vegutstyr i 2018, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

regionvegsjef: Torbjørn Naimak er fornøyd med regjeringas foreslåtte budsjett for veiarbeid i nord. Foto: Knut Opeide. Foto: Knut Opeide