Fra 2018 skal Motor og Marine sørge for at Skjervøy Fiskecamp har moderne båter i topp stand å bruke til sine turister. Til våren leveres de første sportsfiskebåtene av typen Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin til Skjervøy, som skal vedlikeholdes av Nordreisafirmaet Motor og Marine.

Kontrakten er i første omgang på 5 år og verdi på 6 millioner kroner. Hensikten er at fiskecampen skal kunne fokusere mer på markedet og turistene og mindre på vedlikehold av båtene de bruker. Samtidig har de nye båtene langt høyere sikkerhetsstandard.

– Vi skal drifte ti båter de neste fem årene. Da vil vi ha ansvar for vedlikehold, service og drifta av dem. Kontrakten er innledningsvis på 6 millioner kroner, men fiskecampen vurderer å utvide ytterligere i løpet av de neste årene. De satser på mer aktivitet, sier Arnt Steinar Thuv Frøseth, daglig leder og eier av Motor og Marine AS.

TIL SKJERVØY: Motor og Marine skal stå for vedlikehold og service av sportsfiskebåtene av typen Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin til Skjervøy Fiskecamp. Foto: JEANNEAU

Thuv Frøseth forteller at dette er en verdifull avtale for bedriften.

– Avtalen betyr at vi vet hva vi skal holde på med de neste fem til ti årene, noe som gir oss forutsigbarhet i forhold til hva vi skal gjøre og i forhold til inntekt. Jeg tror dette er den største avtalen av denne typen som er gjort lokalt, så det er jo litt spesielt med et slikt samarbeid.

Endrer ressursbruk

Skjervøy fiskecamp er glade for at de har fått på kontrakten etter å ha hatt trøbbel med de gamle båtene i lengre tid.

– Denne avtalen er en avlastning for oss fordi vi slipper vedlikehold av båtene. Dette er en stor besparelse ressursmessig, men også for å få stabilitet med at båtene fungerer, sier Torbjørn Berg, som eier Skjervøy Fiskecamp sammen med Trond Davidsen.

– Vi må ha de nye båtene oppe og gå til neste år. Vi har hatt store utfordringer med båtene til fiskecampen, men med den nye avtalen blir det mindre stress og bekymringer om båtene fungerer eller ikke, og vi kan bruke mer tid på å nå markedet vårt på en bedre måte, sier Davidsen.

– Grensesprenging

Davidsen mener avtalen er unik.

– Jeg tror ikke det finnes slike avtaler her. Dette er grensesprenging og handler om gjensidig tillit! Vi får nå de største og beste båtene i Norge for formålet, fastslår han.