Fylkestinget i Troms bestemte torsdag ettermiddag at sørlig del av Pollfjelltunnelen forlenges med skredoverbygging på 250 meter.

Arbeidet fordeles over tre år, med 5 millioner i 2019, 35 millioner i 2020 og 100 millioner i 2021.

Dette betyr at tunnelen på Fv 868 ved Furuflaten er skredoverbygget før vinteren 2021/2022.

Prosjektet er blitt flyttet høyere opp på prioritetslista enn hva som var fylkesrådens innstilling.

Det endelige vedtaket er i samsvar med flertallets mening i samferdsels- og miljøkomiteen.

Godt fornøyd

Nils-Einar Samuelsen (KrF) uttrykker som leder av nevnte komite stor tilfredshet med vedtaket.

- Dette er det beste vi kunne få til. Oppstart allerede i 2019 er en positiv nyhet. Planleggingen vil vise hvilke tiltak som kan utføres i 2020, sier Samuelsen.

Vedtaket ble d fattet mot elleve stemmer. Høyre og Fremskrittspartiet utgjorde mindretallet.

På tredje plass

Pollfjelltunnelen står nå på tredje plass over skredsikringstiltak på fylkesvegnettet i Troms for årene 2018-2023.

Røyrnesbukt (Torsken) med 95 millioner og varsling i Holmbuktura (Tromsø) med 4,7 millioner havnet på de to øverste plassene.

45 millioner til Skjervøy

Fylkestinget bevilget 10 millioner i 2019 til aktiv skredkontroll på Fv 348 og 349 samt 35 millioner i 2020 til Fv 347 på Arnøya. Disse står på henholdsvis åttende og niende plass.

Fylkestinget vedtak i sin helhet:

”Skredsikring av Singla på Arnøya har i lang tid hatt høy prioritet, men er ikke igangsatt på grunn av høye kostnader. Dette prosjektet har stor betydning for befolkning og næringsliv. Det vises til at Skjervøy kommune nå har åpnet for at det sees på alternative traseer for FV 347 utenom det skredfarlige området i Skardalen, og at en legger til grunn at dette utredes nærmere sammen med andre alternative rassikringsprosjekt der. Saken tas opp til behandling når planene foreligger.”