Kvænangen og Nordreisa barneverntjeneste har hatt et meget tøft år. Det viser et brev sendt fra Fylkesmannen i Troms til tjenesten.

Halvtårsrapporter fra første halvår viser en tjeneste med flere lov –og forskriftsbrudd. Tjenesten har vært i en omleggingsfase som egen virksomhet, og har i deler av perioden hatt over 30 prosent sykefravær.

– Personalet meldte fra, høsten 2016 og utover i 2017 at belastningene på dem var store. Oppfølging av gode og etablerte rutiner forutsetter at det er folk på jobb. Vi er veldig sårbare i forhold til dette da vi har lovkrav som skal følges i det daglige, sier virksomhetsleder i barnevern, Lisa Løkkemo.

Mange brudd

Rapporteringene fra første del av året viste at fire av 19 barn under tjenesten manglet omsorgsplan, og hele 39 av 64 barn med hjelpetiltak manglet tiltaksplan. Rapporteringene viste dessuten at tjenesten ikke oppfyller kravet til oppfølgingsbesøk for svært mange av barna som tjenesten har kontroll –og oppfølgingsansvar for. Det samme gjelder for tilsynsbesøk hos barn som i kommunene bor i fosterhjem.

Tilsammen har barneverntjenesten i begge kommuner også hatt en samlet fristbrudd på hele 39 prosent.

LOVBRUDD: Dette brevet mottok tjenesten fra Fylkesmannen i Troms. Her står flere lovbrudd beskrevet.

Ikke første gang

Rådmann i Nordreisa kommune, Anne-Marie Gaino, ser i likhet med Fylkesmannen svært alvorlig på saken.

– Barnevernet har slitt med høyt sykefravær over flere år. Det er nettopp derfor kommunestyret gikk for en omorganisering av tjenesten i fjor sommer. Vi har gjennomført tidligere tiltak hvor vi leide inn eksterne konsulenter for å ta etterslepet og rett og slett avhjelpe. Men vi ser jo at dette med stabilitet i personellet – når man ikke har det – at ting har hopet seg opp på nytt, sier hun.

– Er det første gang det skjer at barnevernet ikke utfører lovpålagte oppgaver?

– Nei, det er dessverre ikke det – sier hun, som nå ønsker å gi den nye virksomhetslederen tid til å snu tallene.

Personaloppfølging

Selv om både tap av merkantile ressurser og omlegging har vært en utfordring for tjenesten i 2016 og 2017, har problemene med høyt sykefravær, som Gaino også påpeker, vært et problem i lang tid.

Løkkemo sier en del av problemet har vært nettopp personaloppfølging.

– Vi er den eneste kommunen i Troms som tidligere hadde delt ledelse i barnevernet. Den delte ledelsen kan være medvirkende til at ansatte har opplevd at ting tar tid. Det handler om nærhet til den ansatte og mulighet til å ta nødvendige beslutninger for å hjelpe de videre. Det er et behov for daglig oppfølging, sier hun.

Per dags dato går 19,8 prosent av staben sykemeldt. Virksomheten har totalt 9,9 stillinger.

– Har dere for lite ressurser, også i utgangspunktet?

– Jeg har tidligere sagt til Fylkesmannen, at med alle på jobb er det tilstrekkelig. Men jeg vet ikke om jeg kan si det samme nå. Med så mye etterslep som vi har vil det ta tid før vi klarer å komme på plass, sier hun.

Dette blir gjort

Framtid i Nord har ikke fått klarhet i om rapporteringstallene fra første halvår fremdeles er gjeldende den dag i dag. Vi vet imildertid at flere tiltak allerede har blitt gjort.

Løkkemo forteller at det de siste årene har vært flere tilsyn og tett oppfølging på tjenesten fra Fylkesmannen i Troms. Dette skal fortsette også framover.

Tiltak for å stabilisere personellet som allerede er satt i verk er som følger: omorganisering av virksomheten, avklaring –og tilsetting av fire nye saksbehandlere samt opplæring av disse høsten 2017. Det er også hentet bistand fra eksterne konsulenter.

– Sistnevnte må vi ha inntil videre, til vi kommer oss mer i mål, sier Løkkemo.

Denne høsten har institusjonen ifølge Løkkemo også hatt fokus på å skape et arbeidsmiljø utenfor kontoret. Dette arbeidet vil også vedvare. Ut i det nye året skal alle ansatte dessuten ha deltatt i et kompetansehevingsprogram.

– Vi må jobbe for å holde på de folkene vi har og for at arbeidsbelastningen ikke blir for stor.

– Er det vanskelig å jobbe i barnevern i Nord-Troms når lokalsamfunn er så små?

– Det kan bli ubehagelig. Men vi løser det bra og legger til rette for at saksbehandlere skal unngå å måtte jobbe med familier de har kjennskap til. Vi er jo en interkommunal tjeneste og har etterhvert blitt mange ansatte, sier hun.

HØYT SYKEFRAVÆR: Kvænangen og Nordreisa barnevernstjeneste har per dags dato 19,8 prosent av staben sin sykemeldt. Tallet har vært over 30 prosent tidligere i år. Foto: Isabell Haug

– Personalet har blitt fulgt opp

Det høye sykefraværet i Kvænangen og Nordreisa barneverntjeneste er noe tidligere leder for tjenesten, Else Elvestad har sett mye til gjennom fem år.

Virksomhetslederen for Familiesenteret satt med ansvar for personalet i tjenesten inntil 1.oktober i år.

Hun sier det er vanskelig å svare på om det har vært god nok personaloppfølging i enkeltsaker.

– Noen har vært lenge sykemeldt av fysiske grunner og andre har vært psykisk utslitt. For å prøve å begrense sykemeldinger har vi hatt individuelle planer og samtaler over fjorten dager, noen ganger over en måned.

– Det har dere hatt for alle?

– Ja.

Elvestad legger til at bransjen er tøff og at mange av de ansatte opplever stress.

– Det er store og vanskelige ting som behandles, men det gjøres en formidabel jobb. Jeg synes det er kjempetrasig at det er blitt slik det er i dag. Det er heller ikke så lett å sette andre til å gjøre jobben, fordi det kreves mye kompetanse.

Elvestad sier arbeidsmengden er større enn før, både med tanke på flere innmeldte saker, men også økt papirarbeid. Hun er ikke sikker på at å dele opp ledelsen er til det beste for å få ned sykefraværet.

– Jeg leste vedtaket slik at dette ble gjort av økonomimessige årsaker. Men det kan godt hende det blir en mer rasjonell drift. Det vil i alle fall gi mer oversikt til den som har ansvaret, avslutter hun.