Gjennom å etablere et nytt aksjeselskap vil aktøren forsøke å opprettholde sin rute mellom Ørland og Oslo, men ellers vil selskapets siste flyvninger skjer 12. januar 2018.

45 ansatte berørt

Ti ansatte i administrasjonen og 35 innleide piloter og kabinansatte blir dermed berørt.

– De har mottatt oppsigelse og får lønn i henhold til kontrakten, om det er én eller tre måneder, sier administrerende direktør Heine Richardsen i FlyViking til iTromsø.

– Dere har økonomi til å gi alle lønn ut perioden?

– Ja, det har vi.

– Ikke noen stor overraskelse

Richardsen har bedt de ansatte om ikke å uttale seg media etter at nyheten ble kjent.

– Hvordan opplever du at de ansatte har tatt imot nyheten om nedleggelsen?

– Nei, det er selvsagt litt av hvert. Men i hovedsak har de fleste i det siste skjønt at det ikke gikk så bra, særlig de som jobber om bord i flyene og ser hva slags belegg vi har hatt. Det kom nok som en overraskelse for de fleste, men ikke som en stor overraskelse, sier Richardsen og legger til:

– Jeg synes våre ansatte har tatt nyheten på en veldig profesjonell måte, og det viser at våre ansatte er ansvarlige, dyktige og pålitelige medarbeidere.

Richardsen sier selskapet ikke har noen konkret hjelpeordning å tilby de ansatte som nå må skaffe seg ny jobb.

– Vi har ikke en så stor administrasjon at vi har mulighet til det. Men vi skal selvsagt hjelpe våre ansatte med det vi kan, ut fra våre knappe ressurser.

Widerøe sier de ble overrasket

Richardsen ble ansatt som direktør i selskapet så sent som i september.

Det siste døgnet sier han at kunder og andre har uttrykt skuffelse over nedleggelsen.

– De jeg har hatt kontakt med, synes det er synd og trist at Widerøe mister en konkurrent i flymarkedet som bidrar til billigere billetter.

For etter 12. januar er Widerøe igjen det eneste flyselskapet som opererer på kortbanenettet i Nord-Norge.

– Vi er overrasket over at de innstiller driften. Dette har vi ikke vært forberedt på. Vi mener konkurranse er bra. Utover det har vi ingen ytterligere kommentar, sa kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til NRK fredag.

Tror på ny konkurrent

Richardsen tror Widerøe på sikt kan få en ny konkurrent.

– Muligheten er til stede, det er jeg ikke i tvil om. Men de må nok rigge seg på en litt annerledes måte enn vi har gjort.

– Hva slags feil mener du en evemtuell ny aktør må lære av?

– Det går på det å ha et godt system for billettdistribusjon og være lett tilgjengelig gjennom mobil, nettbrett og andre plattformer som brukes i dag.

– Og der var ikke dere gode nok?

– Nei. Også må man bruke mer egnede flytyper, for eksempel ikke bruke Dash 8-100-maskiner mellom Bodø og Tromsø.

Har jobb ut januar

I går fortalte Richardsen at FlyViking har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100-maskinene enn forventet.

– Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder. Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, sa Richardsen.

Også han må nå se seg om etter en ny arbeidsgiver.

– Jeg har ingen nye, konkrete jobbplaner akkurat nå. Jeg har jobb ut januar, også tar vi det derfra.