Statens Vegvesen har oversendt tre ulike alternativer for en ny Storslett bru.

Prosjektleder Tone Hugstmyr Woie har opplyst at ut i fra de opplysningene Statens vegvesen har i dag ønsker vegvesenet å fremme reguleringsplanforslag på alternativ 1, som består av en nettverksbue. Statens vegvesen sin første vurdering er at nettverksbuebrua er beste løsning selv om den er noe dyrere enn bjelkebru.

Støtter nettverksbue

Slik det ser ut nå tyder mye på at kommunen vil støtte alternativ én; nettverksbue.

I sakspapirene for torsdagens formannskapsmøte heter det i rådmannens innstilling at «Nordreisa kommune slutter seg til Statens vegvesen sin foreløpige vurdering av at brualternativ 1, nettverksbue, er å foretrekkes framfor de to andre alternativene som er framlagt i rapporten».

Et signalbygg

Administrasjonen anser alternativ 1, som den beste løsninga. De begrunner vurderingen med at alternativ 1 framstår som den estetisk beste, samtidig som konstruksjonen har klare paralleller med dagens bru.

– Den framstår som et signalbygg som blir en del av Storslett sin identitet, heter det i vurderingen.

Rådmannen understreker at det må bli en trappeløsning fra brua og ned til øya under brua. Det er tegnet inn levegger på brua. Kommunen påpeker at leveggene må være gjennomsiktige for å kunne gi brua best mulig utseende.

Formannskapet skal behandle saken førstkommende torsdag.

Både kommuneadministrasjonen og Statens Vegvesen anser det siste alternativet som ruvende. Men et lite flertall av de Framtid i Nord snakket med sist fredag kunne tenke seg en skråstagbru.