Det kom fram på et seminar i regi av Norgesgruppen om matbransjens ansvar for folkehelsen onsdag.

Myndighetene har lenge jobbet for å snu nordmenns kostvaner i retning av mer grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Selv har Norgesgruppen – som består av kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker – satt seg en rekke mål om å få forbrukerne til å velge sunnere matvarer innen 2020. Salget av frukt og grønt skal økes med 22 prosent, sjømat med 16 prosent, mens salget av salt og sukker skal reduseres med henholdsvis 20 og 10 prosent. Også omsetningen av grovt brød skal økes.

Grovere brød og mindre sukker

– Vi ligger an til å nå målsettingen på grovt brød og mindre sukker, sier fagsjef i Norgesgruppen, Aina Marie Lien.

Blant annet er butikkbrødene blitt gjort grovere og mindre saltholdige uten at forbrukerne nødvendigvis er blitt gjort oppmerksomme på dette.

Fra 2016 til 2017 sank salget av sukkerholdige varer med 4,3 prosent i Norgesgruppen. For eksempel ble det solgt 560 tonn mindre smågodt, mye som en følge av en kampanje i påsken med «sunt smågodt» – små bokser med ferdig oppskåret frukt.

560 tonn utgjør om lag 100 gram per nordmann.

Derimot var veksten i salget av frukt og grønt på bare 2,6 prosent, et godt stykke unna målet.

– Lever dårligere

Saltforbruket har også bare gått marginalt ned med 0,3 prosent, noe som først og fremst skyldes økt forbruk av saltholdige kjøttvarer som spekemat.

Samtidig viser ny forskning at bare én av fem nordmenn spiser anbefalt mengde frukt og grønt om dagen, påpeker seksjonsoverlege Samira Lekhal ved Senter for sykelig overvekt.

– Usunt kosthold fører ikke nødvendigvis til at man lever så veldig mye kortere. Men man lever mye dårligere, framholdt hun for en fullsatt auditorium hos Norgesgruppen.

Der skulle også Norges første minister for eldre og folkehelsen, Åse Michaelsen (Frp), ha vært, men ministeren måtte meldte avbud mandag ettermiddag.

Sukkeravgift og kjøpevaner

Ifølge Lekhal spiller butikkene en avgjørende rolle i å få forbrukere til å velge sunnere mat, ved å bruke ulike situasjonsbestemte virkemidler. Når det gjelder den nye sukkeravgiften som regjeringen har vedtatt, har den ikke så veldig mye å si for folks kjøpevaner, mener seksjonsoverlegen.

– Vi er ekstremt villig til å kjøpe usunn mat, selv om det blir litt dyrere, sier hun.