– Det har vært veldig mange kanselleringer på grunn av teknisk feil, crew-mangel og andre forhold, sier Rasmussen.

Han kan ikke svare på hvorfor hver enkelt kansellerte avgang blir kansellert.

– Vi driver flyplassen og sørger for at den er åpen til å ta imot trafikk til enhver tid, og det er Widerøe som bestemmer om de kansellerer en flyavgang eller ikke, så årsaken til kanselleringene kan ikke vi svare på.

Forventer at Widerøe leverer

– Vi har aldri hatt problemer i Sørkjosen som har gjort at flyavganger må kanselleres på grunn av banestatus, eller at fly har blitt forsinket. Vi er veldig nøye på at banen er brøytet og klar. Men jeg vet at folk er rasende på grunn av mange kanselleringer, og jeg har full forståelse for at man ønsker å reise med flyet og ikke ta buss, sier han.

Tror Widerøe står på

Han håper Widerøe vil ha minst mulig kanselleringer framover.

– Det har vært veldig mange kanselleringer de siste to ukene, og spesielt de siste dagene. Men hva årsakene er, kan jeg ikke svare på. Vi håper og forventer at Widerøe klarer å levere på punklighet og regularitet, og jeg tror Widerøe står på for å gjøre det. De kansellerer ikke bare for artighet, men fordi noe har skjedd, avslutter Rasmussen.

Rasmussen sier regulariteten ved Sørkjosen lufthavn i hele 2017 var 90,3 prosent. Statistikken for januar 2018 er enda ikke kommet.

– Det er langt ifra bra. Regulariteten bør ligge på 97 prosent og opp.

Widerøe: - Vi er ikke tilfreds

–Vi er overhodet ikke tilfreds med å levere den regulariteten vi har gjort den siste tida. Det beklager vi og vi gjør vårt ytterste for å få tilbake regulariteten vi skal ha. Vi ønsker å være et flyselskap som leverer flytjenester på regularitet i verdensklasse, og jeg lover at vi gjør vårt aller beste for å levere i verdensklasse på regularitet igjen, sier Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe.