– Bitter erfaring

Ellen Mortensen reiser ofte med fly og sier hun flere ganger har opplevd kanselleringer og forsinkelser.

Ellen Mortensen reiser fem til syv ganger i året fra Nordreisa til Stavanger. Mandag hentet hun sin sønn på Sørkjosen lufthavn, Kent Even Espe Dale. FOTO: SIRI BERGSET ELVESTAD 

pluss

I 2017 var regulariteten ved Sørkjosen lufthavn 90,6 prosent. Regulariteten bør ligge på 97 prosent og opp.

Mandag dro Mortensen til Sørkjosen for å hente sin sønn som kom med flyet fra Tromsø, Kent Even Espe Dale (21). Han har reist helt fra Stavanger til Nordreisa for å besøke sin mor.


- Ikke tilfredsstillende

Fylkesråd for samferdsel ønsker bedre regularitet på Sørkjosen.

 

Mortensen bor i Nordreisa, men reiser selv mange ganger i året med fly på besøk til sine barn og barnebarn i Stavanger.

– Jeg har bitter erfaring med å ta fly mellom Sørkjosen og Tromsø. Det er altfor mange kanselleringer! sier hun til Framtid i Nord.


Det er så man blir helt grønn

Flypassasjereren og informasjonssjefen virker å befinne seg på hver sine flyplasser. På hver sin planet.

 

Regulariteten ved Sørkjosen lufthavn i januar var 92,5 prosent, ifølge tall på Avinors nettside. I 2017 var regulariteten 90,6 prosent. FOTO: JOHANNE P. ELVESTAD 

 

Hun mener et av problemene er at informasjonen ofte er dårlig hvis flyet blir innstilt.

– Når det er forsinkelser så får man dårlig informasjon og det kan være vanskelig å få tak i informasjon. Det kan ta lang tid før en får vite om flyet går eller ikke.


ORDFØREREN OM WIDERØE-SAKEN:

– Dette kan vi rett og slett ikke godta

Ordføreren i Nordreisa mener Widerøe må få opp regulariteten på Sørkjosen lufthavn. – Widerøe må komme på banen og gjøre noe med dette! Regulariteten er ikke god nok.

 

Mortensen tror mange heller velger å kjøre bil eller å reise med buss, enn å fly fra Sørkjosen, for da vet en at en rekker neste fly.

– Widerøe må forstå at folk er avhengige av flyet og blir lei. Jeg tror mange vurderer å kjøre bil så en vet at en rekker flyet i Alta eller Tromsø.

Varierende

I januar var regulariteten ved Sørkjosen lufthavn på 92,5 prosent, ifølge statistikk på Avinors nettside. Punktlighet for ankomster lå på 70,7 prosent og punktlighet for avganger var på 70 prosent. Punktlighetstallene inkluderer kun flygningene som er registrert i systemet.

Lufthavnsjef Tor Rasmussen har tidligere sagt til Framtid i Nord at dette er for dårlig, og at regulariteten bør være på 97 prosent og opp. Men han tror Widerøe jobber for å nå sine mål om punktlighet og regularitet.

– Vi håper og forventer at Widerøe klarer å levere på punktlighet og regularitet, og jeg tror Widerøe står på for å gjøre det. De kansellerer ikke bare for artighet, men fordi noe har skjedd.

Widerøe har beklaget forsinkelsene og kanselleringene som har vært, men sier de jobber for å få tilbake regulariteten de skal ha. De ønsker å levere flytjenester på regularitet i verdensklasse.


Nok en gang måtte han ta buss, når han egentlig skulle ta fly. – Jeg har vanskelig for å tro at Widerøe har teknisk feil så ofte

– Widerøe-flyet er altfor ustabilt til at en kan stole på det. Man kan ikke planlegge at det skal gå etter tida, og det får store konsekvenser for alle som reiser med fly i Nord-Troms.