I 2017 var regulariteten ved Sørkjosen lufthavn 90,6 prosent. Regulariteten bør ligge på 97 prosent og opp.

Mandag dro Mortensen til Sørkjosen for å hente sin sønn som kom med flyet fra Tromsø, Kent Even Espe Dale (21). Han har reist helt fra Stavanger til Nordreisa for å besøke sin mor.

Mortensen bor i Nordreisa, men reiser selv mange ganger i året med fly på besøk til sine barn og barnebarn i Stavanger.

– Jeg har bitter erfaring med å ta fly mellom Sørkjosen og Tromsø. Det er altfor mange kanselleringer! sier hun til Framtid i Nord.

Regulariteten ved Sørkjosen lufthavn i januar var 92,5 prosent, ifølge tall på Avinors nettside. I 2017 var regulariteten 90,6 prosent.

Hun mener et av problemene er at informasjonen ofte er dårlig hvis flyet blir innstilt.

– Når det er forsinkelser så får man dårlig informasjon og det kan være vanskelig å få tak i informasjon. Det kan ta lang tid før en får vite om flyet går eller ikke.

Mortensen tror mange heller velger å kjøre bil eller å reise med buss, enn å fly fra Sørkjosen, for da vet en at en rekker neste fly.

– Widerøe må forstå at folk er avhengige av flyet og blir lei. Jeg tror mange vurderer å kjøre bil så en vet at en rekker flyet i Alta eller Tromsø.

Varierende

I januar var regulariteten ved Sørkjosen lufthavn på 92,5 prosent, ifølge statistikk på Avinors nettside. Punktlighet for ankomster lå på 70,7 prosent og punktlighet for avganger var på 70 prosent. Punktlighetstallene inkluderer kun flygningene som er registrert i systemet.

Lufthavnsjef Tor Rasmussen har tidligere sagt til Framtid i Nord at dette er for dårlig, og at regulariteten bør være på 97 prosent og opp. Men han tror Widerøe jobber for å nå sine mål om punktlighet og regularitet.

– Vi håper og forventer at Widerøe klarer å levere på punktlighet og regularitet, og jeg tror Widerøe står på for å gjøre det. De kansellerer ikke bare for artighet, men fordi noe har skjedd.

Widerøe har beklaget forsinkelsene og kanselleringene som har vært, men sier de jobber for å få tilbake regulariteten de skal ha. De ønsker å levere flytjenester på regularitet i verdensklasse.