Fredag mottok det finske transport- og kommunikasjonsministeriet en rapport fra det finske trafikverket om mulighetene for jernbane mellom Finland og norske isfrie havner. Rapporten vurderer mulige forbedringer i Finlands transportforbindelser mot nord for transport og eksport, og fire alternative ruter har blitt vurdert; Kemi-Tornio-Kiruna-Narvik, Rovaniemi/Kemijärv-Kirkenes, Kemijärv-Murmansk og Kolari-Skibotn-Tromsø.

På bakgrunn av rapporten ønsker Finland nå å gå videre med en eventuell jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, kommer det fram i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Jentoft: - Overrasket og skuffet

Ordfører i Storfjord kommune, Knut Jentoft (TPL), stiller seg undrende til at Finland ønsker å jobbe videre med en jernbane til Kirkenes.

– Jeg synes egentlig det er veldig rart og jeg er forbauset. Selvsagt ønsker jeg å gratulere Kirkenes, men jeg stiller meg undrende til avgjørelsen. Finland bestemmer hvor jernbanen skal gå og det er helt klart at Kirkenes har gjort en god jobb i denne saken, sier Storfjord-ordfører Knut Jentoft.

Jentoft peker spesielt på ringvirkningene en jernbane vil ha.

– Det viktigste for oss er ringvirkningene av en eventuell jernbane, og ringvirkningene ved å bygge banen langs E8 til Tromsø blir større fordi man binder sammen mange flere mennesker.

– Vi er selvfølgelig skuffet og overrasket over avgjørelsen. Vi forstår Finlands måte å tenke på fordi malmen skal fram og de tar kun hensyn til det, men fra norsk side er det klart at ringvirkningene av en jernbane er mye større om den går til Troms enn til Kirkenes.

Jentoft legger til at han har respekt for Finlands avgjørelse. Han tror det nå er mye mindre sannsynlig med en jernbane via Skibotn til Tromsø.

– Sannsynligheten er mye mindre for bane via Skibotn framover.

Konsekvenser for naturområder

Et av argumentene for å ikke legge banen til Kirkenes, er at den vil gå igjennom store naturområder og reinbeiter.  For å ivareta samiske interesser, skal Sametinget konsulteres om den videre oppfølgingen av rapporten og i eventuelle videre utredninger.

Tornedalsrådet har jobbet med Ishavsbanen via Storfjord siden 90-tallet.

Ifølge NTB vil en jernbane via Rovaniemi til Kirkenes være den rimeligste løsningen for Norge, og den krever 465 kilometer ny skinnegang.

Ønsker å bidra i arbeidet

Finlands transportminister sier jernbaneforbindelsen vil være viktig for konkurransekraften i mange industrier i nord.

– En arktisk jernbaneforbindelse er et viktig europeisk prosjekt som styrker forbindelsen mellom Nord-Europa, Arktis og kontinentet, og vil være viktig for konkurransekraften for mange industrier i nordlige områder. Jeg har foreslått at vi oppretter en arbeidsgruppe som vil se nærmere på videre utredning av korridoren mot Kirkenes, sier Finlands transport- og kommunikasjonsminister Anne Berner i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Den norske samferdselsministeren er positiv til jernbane via Kirkenes.

– Vi ønsker å fortsette og videreutvikle finsk-norsk samarbeid. En jernbaneforbindelse mellom Finland og Nord-Norge kan gi store muligheter for vekst og utvikling i nordområdene. Finnene har foreslått å etablere en arbeidsgruppe som skal vurdere de neste stegene for utredning av en jernbaneforbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes, og vi ønsker å bidra i denne gruppen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.