Det slår Samferdselsdepartementet fast i en pressemelding fredag ettermiddag.

- Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen 11 ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021. Hurtigruten skal operere sju skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip, sier statsråd Ketil Solvik-Olsen i pressemeldingen.

Gledelig

Havila er et rederi fra Sunnmøre og de fire skipene det er snakk om for deres del skal være nye.

- Det gledelig at et norsk rederi har lykkes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten AS. Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier samferdselsministeren.

Staten støtter driften av kystruten ved å kjøpe tjenester for rundt 700 millioner kroner i året. Dagens operatør har sikret seg enerett på navnet Hurtigruten, så et annet rederi kan ikke bruke det. Det skal fortsatt være 34 stopp på den tradisjonsrike ruten langs kysten.

Samferdselsministeren sier at tilbudet for de reisende skal fortsatt innebære gjennomgående seilinger fra Bergen til Kirkenes.

- I tiden frem til driftsstart 1.1.2021 skal aktørene jobbe med gode løsninger for reiseinformasjon og billettkjøp slik at tjenesten oppleves som enkel og effektiv for de reisende. Om du seiler med Hurtigrutens eller med Havilas skip, avhenger altså av hvilken dag du skal reise, sier Solvik-Olsen.

Strukket seg langt

Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, varsler i en pressemelding full helårssatsing på kysten - selv om de har fått sin rute desimert.

- Hurtigruten skal seile fra Bergen mot Kirkenes hver dag - også de dagene vi ikke har fått anbud, slår Skjeldam fast.

Skjeldam sier at Hurtigruten er glade for å å skulle levere tjenester til kysten, slik man har gjort siden 1893. Han sier at Hurtigruten har strukket seg langt for å få en avtale.

– Det har vært tøffe forhandlinger, og Samferdselsdepartementet har presset oss. Pris har trumfet mye. De fleste konkurrentene trakk seg før forhandlingene engang startet, fordi de ikke så Kystruten som lønnsom. Prisen, nye krav og oppdelingen av anbudet, vil få konsekvenser for driften vår. Nå skal vi bruke tid på å vurdere hva det vil innebære, sier Skjeldam.

SEILER UANSETT: Konsernsjef Daniel Skjeldam har tenkt å seile som før - selv om et annet rederi har fått deler av kystruten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix