Denne uken har Statens vegvesen benyttet seg av helikopter med såkalt daisybell - en klokke med trykkluft - for å forsøke å utløse skred på skredfarlige strekninger i Troms. Mandag var de på fylkesvei 91, samt i Lavangsdalen. Torsdag var man en tur på Senja.

- For dårlig

Skjervøy-ordfører Ørjan Albrigtsen skulle imidlertid gjerne hatt helikopterhjelp på Arnøya - der fylkesveien har vært stengt både mellom Arnøyhamn og Lauksletta og mellom Akkarvik og Langfjordbotn de siste dagene.

- Jeg kan skjønne at E6 har prioritet. Men det virker som Arnøya bestandig prioriteres lavest - hvis det er flytid og drivstoff igjen på helikopteret. Det er vi lei av. Det virker som man skyter ned skred i hele Nord-Norge, men ikke på Arnøya. Det er for dårlig. Jeg er svært uenig i den prioriteringen som gjøres, sier Albrigtsen, som forventer at det blir sterkere fokus på spesielt rasstrekningen mellom Arnøyhamn og Lauksletta ved Singla.

- Det siste raset som gikk ved Singla kunne vært unngått hvis man hadde brukt tid på å skyte det ned med helikopter - i kontrollerte former. Det er jo bare et under at det ikke har gått menneskeliv. Jeg forventer at man prioriterer Arnøya i større grad enn man gjør nå. Øya er i en nødsituasjon når veien blir stengt ettersom det ikke finnes omkjøringsmuligheter, sier Albrigtsen.

Ikke nedprioritering

Knut Øvervoll i Statens vegvesen avviser at Arnøya blir nedprioritert.

- Nei, det er det ikke snakk om. Det er en rekke vurderinger som må gjøres med tanke på faregrad, geografi og hvor vi får best effekt av sprengnigen, sier Øvervoll.

Han understreker at avstander har litt å si når det ene helikopteret er stasjonert i Tromsø og det andre i Alta.

- Daisybell-systemet er avhengig av et bakkemannskap, slik at man kan fylle på gass på beholderen. Det er ikke bare å fly rundt med helikopteret. Vi må ha biler på bakken også - med gass - og vi må gjøre nøye vurderinger hvordan vi disponerer utstyret, sier Øvervoll, og fortsetter:

- Det er et stykke å kjøre ut til Arnøy eller Skjervøy fra Tromsø, men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det. Vi har vært på Arnøya tidligere. Av og til havner man først i prioriteringen og av og til lengre bak, sier Øvervoll.

Haster

- Vi ønsker direkte samtaler med samferdselsministeren om denne saken. Selv om det er en fylkeskommunal vei, så ser vi ikke at fylkeskommunen skal klare å løse problemet raskt nok. Og dette haster, sier Albrigtsen, som vil ha drahjelp fra regjeringspartiene lokalt også.

- Ja, jeg ønsker Frp og Høyre lokalt også med på dette. Vi jobber også direkte mot Tromsbenken på Stortinget, sier Albrigtsen.