I løpet av de tre første månedene i 2018 har E6 over Kvænangsfjellet vært stengt i 122 timer, i overkant av fem hele døgn. Det er for dårlig, mener Kvænangsordfører, Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

– Det er alt for mye. Det som er utfordrende er jo at det ikke finnes annen omkjøringsvei, annet enn gjennom Finland. Folk skal på sykehus og trailere med laks og andre varer skal fram. Dette påvirker vårt næringsliv i den forstand at de blir mindre konkurransedyktige, sier han.

Fjellovergangen skal utbedres med tre tunneler, det ble bestemt i 2016. En reguleringsplan foreligger og prosjektet er delvis inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

– Dette kan vi være fornøyde med. Samtidig må vi være misfornøyde med at den ligger inne bare delvis. Vi skulle gjerne sett at hele prosjektet ble tatt kontinuerlig. Her er jeg faktisk enig med Frp at man må tenke helhetlig og bygge for framtiden. Når man først har prosjekteringen i orden og maskiner på plass så må man bli ferdig med Kvænangsfjellet – og ikke gjøre det stykkevis og delt. Det håper jeg regjeringen følger opp, sier Mevik.

Krever tidlig oppstart

En tunnel gjennom Malingsfjellet er nemlig den første av tre tunneler som skal fullføres. Den ligger inne i første periode i NTP (2018-2023) med 1,1 milliard kroner. Den formelle oppstarten i forhold til en mer detaljert plan er i 2020, men vegvesenet har til Framtid i Nord uttalt at de håper å starte prosjekteringen allerede i 2019. Dette avhenger av at det blir satt av midler i statsbudsjettet.

– Dette er neste korsvei. Det er mange utfordrende veistrekninger rundt om i hele landet og det at vi skal bli prioritert ekstraordinært, det tror jeg ikke er aktuelt. Det som er aktuelt er å komme inn i statsbudsjettet for 2019, og det skal vi også kreve. Her må Kvænangen og Nordreisa kommuner, samt Regionrådet samle seg for å få dette gjennomført, sier ordføreren.

Gjerne samtidig

Øyvind Evanger, ordfører i Nordreisa – kan gjerne slutte seg til oppstart i 2019.

– Det er ingenting å vente på. Jeg er også enig i Eirik at det er viktig å sørge for oppstart på begge prosjektene, og gjerne samtidig, sier han.

En tunnell gjennom Mettevollia, sør for Kvænangsfjellet vil sikre for skred som det man så i påska. Tunnelen ligger inne i NTPs andre periode, med forventet oppstart i tidsrommet 2024-2029.

– Det er for sent, poengterer Evanger.

Økonomiske vurderinger

Torbjørn Naimak, regionvegsje f i Statens vegvesen, forteller at de skal gjøres en vurdering av om det er økonomisk gevinst å hente på å ta prosjektene kontinuerlig.

– Det kan være mulig å igangsette Mettevollia før vi er ferdig med Malingsfjellet. Men å få bygget de parallelt er ikke mulig uten at det prioriteres penger på en ny måte, sier han.

Prosjektet Mettevollia trenger mye steinmasser da prosjektet også innebærer ny vei til Oksfjord.

– Det kan være fornuftig å ta masser fra den første tunnelen hit. På den måten blir prosjektet mer under ett, selv om man får en viss tidsforskyvning.

– På sikt

Det er uvær som stenger fjellovergangen hyppigst. Derfor er også Malingsfjellet prioritert foran skredsikringstunnel i Mettevollia. Når en tunnel gjennom Rakkenesura blir realisert, vet ingen. Den ligger ikke inne i prioriteringslista til regjeringen.

– Med de seneste tiltakene som er gjort der, bedømmer vi den ikke for å være så akutt. Tunnelen her må komme på sikt.

rasgjerde: Situasjonen på Rakkenes er ikke akutt, mener vegvesenet. I 2016 kom et rasgjerde på plass, som del av kortsiktige tiltak på Kvænangsfjellet. Gjerdet fanger steiner opp mot tre kubikk.
Eirik Losnegaard Mevik Foto: Torbjørn O. Karlsen
Nordreisa-ordfører Øyvind Evanger Foto: Torbjørn O. Karlsen