De siste fem årene har forsikringsbransjen fått meldt inn 1638 personskader på førere av lett og tung motorsykkel, og moped. 21 prosent av dem var i april og mai. Dette opplyser Frende Forsikring i en pressemelding.
- Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men det gjør også at både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Ytre-Hauge sier du bør passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden.
- Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier Ytre-Hauge.
Kjøreferdighetene kan være svekket
Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk sier du bør være obs på at kjøreferdighetene dine kan være litt svekket fra forrige sesong.
- MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Johansen i Trygg Trafikk.
Frende-eksperten sier at en god måte å friske opp kjøreferdighetene er å gå sammen med andre MC-venner.
- Det er både sosialt og en trygg måte å luke ut rustenheten på, sier Frende-eksperten.
Det Ytre-Hauge mener er viktig er at sykkelen er i god stand etter vinteren, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes tilstrekkelig beskyttelsesutstyr.
- Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som håper hensynet går begge veier utover våren og sommeren.
Viktig med beskyttelse
- Hvilken beskyttelse må du ha som MC-fører?
- En god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det mest essensielle. Gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, sier Roger Ytre-Hauge.
Både Frende Forsikring og Trygg Trafikk varsler om at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første vårukene.
- I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggepartier, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Sjekk dette før du legger ut på tur:
Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.
Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.
Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene.
Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.
Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk.
Slik oppfører du deg i trafikken:
Gjør deg godt synlig for bilister
Bruk blinklys i god tid
Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund
Sjekk blindsonen
Bruk speilene aktivt
Bruk blinklys i god tid
Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen
Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet
Kilde: Trygg Trafikk