På hotellet på Skjervøy er det stor aktivitet for tiden. 21 rom skal tas fra sen 90-tallsstil til en langt mer tidsriktig stil.

– Rommene og møblene ble sist renovert i 2000 så det begynte å bli gammelt og utdatert. En viss slitasje er det selvsagt også. Så nå var det på tide å gjøre noe, sier eier og daglig leder Arne Roger Jørgensen.

– Rommene får en mer nøytral fargepalett. I tillegg skal det bli færre kroker og kriker. Gamle bordlamper skal bort. Det skal bli bedre arbeidsforhold for rengjøringspersonalet. Det kommer til å bli så fint!, sier Marianne Berg.

Til 17. mai

Hotellet ble bygd i 1974 og har i alt 35 rom. Så det er en stor andel som pusses opp nå.

– Ja, det er et stort løft for oss. Vi bruker rundt tre millioner kroner på oppussingen, men det er sånt man må gjøre med jevne mellomrom, sier Marianne Berg.

At det har vært nødvendig å pusse opp har man også merket på tilbakemeldingene fra gjestene på diverse bookingsider.

– Vi scorer høyt på ting som beliggenhet, renhold og personale, men ikke så høyt på hvordan ting ser ut. Vi har jobbet mye med førsteinntrykket i resepsjonen og nå tar vi også disse 21 rommene, sier Berg.

NYE ROM: Slik kan rommene bli seende ut når det står ferdig i slutten av mai.

Arne Roger Jørgensen og samboer og driftssjef Marianne Berg har gitt seg selv en hard tidsfrist for å bli ferdige.

– Akkurat nå er det ikke så mange gjester. Men vi må være ferdige til 17. mai. Sommersesongen begynner 28. mai og vi trenger de dagene imellom til å vaske og klargjøre rommene og bli kvitt byggestøv og slikt, sier Marianne Berg, som sier hotellet har hatt oppgang i besøkstallene hvert år de siste fire årene.

– Pilene peker oppover, ja. Og sommersesongen ser også bra ut i 2018. Og da er det rett og rimelig at det kommer gjestene våre til gode i form av nyoppussede rom, sier Berg.

Lokale navn

Alle de nye rommene får lokale navn fra Skjervøy-området. De nyoppussede rommene får navn som Kågtinden, Nikkeby, Arnøyhamn og Lailafjellet. Og da nøyer man seg ikke bare med navneskiltet på døra.

– Nei, vi skal i tillegg ha et stort bilde på veggen på hvert rom fra de forskjellige stedene. Vi har kjøpt bildene fra lokale fotografer. I det hele tatt så har vi lagt vekt på å bruke lokale leverandører der vi har kunnet, sier Jørgensen.

LOKALE NAVN: Alle de nye rommene får lokale navn fra Skjervøy-området, som Kågtinden, Nikkeby, Arnøyhamn og Lailafjellet.
LOKALE BEDRIFTER: Hotell Maritim og Arne Roger Jørgensen bruker lokale bedrifter så langt som mulig i oppussingen av hotellet. Her ser vi John Mikalsen i Mikalsen installasjon i arbeid. Foto: Torbjørn O. Karlsen