Miljøpartiet De Grønne i Kåfjord har den siste tiden fått flere henvendelser fra Manndalinger som fortviler over situasjonen på Manndalsklubben, forteller talsperson i partiet Linda Aarøen Lien.

– Folk har begynt å legge merke til og reagere på at det blir dumpet masser over autovernet i forbindelse med tunnelarbeidet, sier Lien.

Hun forteller at spesielt godt voksne folk er veldig lei seg, da de har brukt området helt siden de var barn til å fiske og stupe fra bergene.

Etter å ha fått flere henvendelser bestemte hun seg for å kikke på saken.

– Og det er helt forferdelig, de har ødelagt hele siden. Det dumpes masse tonn med stein over, sier hun.

Linda Aarøen Lien i Miljøpartiet De Grønne i Kåfjord reagerer på at det blir sluppet masser over rekkverket i forbindelse med tunnelarbeidet.

Ingen utslippstillatelse

Lien ringte til Fylkesmannen for å spørre om Statens Vegvesen hadde fått utslippstillatelse, og fikk til svar at det hadde de ikke.

Dette kunne prosjektleder for utbedringen av veien på Manndalsklubben, Ivar Kaino, bekrefte da hun ringte ham. Lien fikk da beskjed om at det stort sett dreide seg om uhell, da det kunne være vanskelig å kontrollere kraftige sprengladninger.

Lien er imidlertid ikke fornøyd med denne forklaringen, og tror ikke på at det er uhell som har forårsaket situasjonen.

– Når man studerer det fra Olderdalen-siden ser man tydelig at dette er mer systematisk, så man kan jo spørre om de i det hele tatt kjører bort masser, sier hun.

Situasjonen har imidlertid ikke bedret seg etter at hun tok kontakt, så nå vurderer Miljøpartiet å anmelde forholdet.

– Det har bare fortsatt etter at jeg kontaktet ledelsen, så det har tydeligvis ikke hjulpet i det hele tatt, sier hun.

Lien håper Vegvesenet tar ansvar og fjerner massene, men frykter at det uansett ikke kommer til å bli slik det var.

– Men de må jo bare prøve å rydde opp, det kan ikke være sånn, understreker hun.

Hun peker også på at dumpingen fører til mer plast i havet.

– De har sikkert et tonn med plastlunter som brukes i sprengingen, og jeg regner ikke med at de plukkes ut før massene dumpes, så dette ender sammen med massene opp som plast i havet.

– Hatt utfordringer

Prosjektleder Ivar Kaino i Statens Vegvesen sier til Framtid i Nord at under sprengningsarbeidet har de hatt noen utfordringer, og en del salver har ikke forløpt helt som planlagt.

Han kjenner seg ikke igjen i Liens påstander om at dette dreier seg om systematisk dumping heller enn uhell.

– Når man sprenger blir det utrolig mye masser. Vi har deponi, så stort sett alt blir kjørt bort, sier han.

Prosjektlederen forteller imidlertid at noen ganger har de måtte prioritert å få veien åpnet så fort som mulig, og da har det blitt lagt masser utfor rekkverket. Han understreker at dette bare er midlertidig, og at massene skal fjernes.

– Det skal se ordentlig ut etter oss, så det er bare å beklage at det ikke bestandig går som planlagt, sier han.

Kaino legger til at det ser ut til at de nå har fått mer kontroll på sprengningen, og at de har en avtale med entreprenøren om å bruke mindre salver. Dette vil også føre til at man har mer kontroll på massene som blir sprengt til enhver tid.

– I anleggsperioden ser det litt stygt ut, men jeg håper innbyggerne blir fornøyd når vi er ferdige, og vi skal gjøre vårt beste for at det skal se bra ut etterpå.