I tillegg til god passasjervekst fastslår konsernsjef Bjørn Kjos at årets første kvartal preges av både global ekspansjon og høye drivstoffkostnader. I tillegg gjennomførte selskapet det de betegner som en vellykket emisjon på 450 millioner kroner.

– Norwegian har vært gjennom en lang periode med sterk vekst som vil nå toppen i andre kvartal i år. Kapitaltilførselen vil styrke konkurranseevnen og beskytte eksisterende og fremtidige investeringer i et marked preget av høye oljepriser og svingende valutakurser, sier Kjos.

Nettoresultatet på minus 46,2 millioner kroner er nesten halvannen milliard bedre enn i samme kvartal i fjor, men påvirkes av en finansiell gevinst fra reklassifiseringen av investeringen i Norwegian Finans Holding på 1.940 millioner kroner.

Flere henvendelser

Norwegian varslet for en drøy måned siden at resultat før skatt ville bli på minus 2,6 milliarder kroner. På grunn av aksjegevinsten endte resultat før skatt på minus 515 millioner kroner.

Selskapet opplyste da at det skal hente inn til sammen 1,3 milliarder kroner. De 850 millioner kronene som gjenstår, skal hentes inn fra andre kvartal.

Norwegian opplyser i kvartalsrapporten at det har fått flere henvendelser etter at International Airlines Group (IAG) opplyste at de hadde kjøpt en aksjepost på 4,6 prosent i selskapet.

Styret i Norwegian har etablert en styringsgruppe, samt engasjert finansielle og juridiske rådgivere, for å håndtere relevante henvendelser og ivareta alle aksjonærenes interesser, opplyser selskapet.

7,5 millioner passasjerer

7,5 millioner passasjerer fløy med Norwegian i første kvartal, en økning på 12 prosent fra samme periode i fjor. Kapasitetsveksten var på 36 prosent og fyllingsgraden 84,5 prosent.

– I dette kvartalet merker vi spesielt effektene av høyere drivstoffkostnader. Vi har doblet antall nye Dreamlinere sammenlignet med samme periode i fjor. Flyene fylles godt, og stadig flere kunder, både i nye og mer etablerte markeder, velger å fly med Norwegian. Langdistanseoperasjonen vår er godt etablert, noe som er et bevis på at reisende ønsker å fly interkontinentalt til en lav pris, sier Kjos.

Selskapet påpeker samtidig at i takt med den globale veksten, øker også storskalafordelene, noe de mener fører til lavere enhetskostnader. I løpet av første kvartal falt enhetskostnaden inkludert avskrivning ekskludert drivstoffkostnader med 5 prosent.

Selskapet økte omsetningen betydelig fra første kvartal i fjor, fra 5,2 milliarder kroner til snaue 7 milliarder. Samtidig ble driftsresultatet svekket med over en halv milliard – til minus 2,2 milliarder kroner.