Framtid i Nord har skrevet om den mer enn én gang opp gjennom årene, men fortsatt er fylkesvei 321 gjennom Signaldalen i tidvis elendig forfatning – spesielt på våren når teleløsningen er som verst.

Gårdbruker og lokalpolitiker Sten Nystad har bodd i Signaldalen siden 90-tallet. Veien har dårlig så lenge han kan huske.

– Ja, like sikkert som at det vokser blomster utenfor husene så går veien her i oppløsning. Det er fortvilende – både for fastboende og for turister som bruker området, sier Nystad.

20 centimeter

Fylkesveien er delvis grusvei og Nystad viser med all tydelighet hvor dårlig veien er på det verste. Med en tommestokk og en veistikke så finner man opp mot 20 centimeter dype spor i veien.

– Det er jo sånn at bilene nesten blir slukt av veien. Det er helt elendig og nesten ikke fremkommelig, sier Nystad.

At det har blitt sånn har Nystad en forklaring på.

– Det er veldig dårlig grunnmasser. Det er bare kjørt på med kvister, stein og røtter når veien ble bygd på trettitallet. Så har det blitt nedkjørt i alle år etter – uten at det har blitt kjørt på med grus.

– I dette området er det mye ras. Det fører til at stikkrennene fylles opp. Når det er fylt opp så flommer det over og det kommer subb og rask ned etter veien. Den nye massen blir bare kjørt opp dette og dermed får vi de samme forholdene år etter år, sier Nystad.

Ikke penger

Det er 80 km/t på strekningen, men Nystad slår fast at det ikke er lett å holde fartsgrensa gjennom dalen.

– Det som er paradokset at like nedenfor det verste problemområdet er det et stort grustak. Vi kunne tatt bort disse massene, kjørt på grus og fått god vei. Men det er det ikke penger til, sier Nystad.

Pengeproblemet bekrefter Odd-Helge Lyngra, byggeleder på drift- og vedlikeholdskontrakten i Statens vegvesen.

– Fylket har ikke satt av penger til den veistrekningen enn normalt vedlikehold. Sånn er dessverre situasjonen, sier Lyngra.

Han er fullt klar over at veien i Signaldalen ikke får toppkarakter akkurat.

– Ja, spesielt i teleløsningen kan den være ille. Jeg forstår godt at folk som bor der reagerer. Men når det tørker opp og vi får høvlet veien så blir den ikke så verst. Og noe mer enn det er det som sagt ikke planer om, sier Lyngra