«Under en glassklar himmel» er prosjektnavnet, med en svimlende prislapp på opp i mot 25 millioner kroner.

Trond Davidsen og Torbjørn Berg, to av de største aksjonærene i Reisafjord Hotel, er i følge Davidsen selv i ferd med å begå et isolert sett økonomisk selvmord, men hva er vel litt risiko:

– Vi kunne ha fortsatt å gjøre det vi gjør nå. På ti år har vi banket ned mye lån og snudd et underskuddsprosjekt til en god trend. Men å fortsette likedan ville være veldig forutsigbart, grått og kjedelig, sier Davidsen.

Bygger ut i glass

I ett år allerede har styret derfor sett på ulike utbyggingsalternativer. Forprosjektet er gjennomført, og dialog med Innovasjon Norge har gitt gode signaler på at de kan få støtte.

– I utgangspunktet ville vi bygge på en fjerde etasje der taket er i glass. Det viste seg dessverre at konstruksjonen på eksisterende bygg ikke tåler dette. Nå ser vi derfor på å bygge opp en innglasset veranda fra ytterste del av spisesalen her vi sitter nå, og opp noen etasjer, forteller herrene.

Over spisesalen kan det bli plass til ti suiter, alle med glassklar utsikt til stjerner og nordlys. I tillegg ønsker de å få på plass en såkalt «skybar». Her vil utsikten over Reisafjorden bli upåklagelig.

– Vi har veldig lyst å få dette til, men det er samtidig mye penger det er snakk om. Vi er nødt til å ha førti prosent egenkapital, noe som betyr 13-14 millioner kroner i rene kontanter, opplyser Davidsen.

UTGANGSPUNKTET: Slik var det tenkt, men konstruksjonen tåler det ikke. Dermed vil kun det som står skrevet som vinterhage utvides og gå hele veien opp på nordsiden av bygget. Foto: Sivilarkitekt Åge Myhre

– Stor interesse

Reisafjord Hotel har de siste tre-fire årene pusset opp for flere millioner kroner. På sikt ser de for seg at hotellet kan bli et samlingspunkt for turisme i regionen.

– Jeg tror prosjektet vårt er samfunnsøkonomisk viktig. Det er ikke sånn at vi skal ha alt, men vi er den aktøren som har størst overnattingskapasitet. Klarer vi å få kundene hit er det flere som kan dra nytte av det, sier Davidsen.

Mennene håper å kunne skape et konsept om glasshus –og hytter som går igjen flere steder i regionen, og de er allerede godt på vei. I 2016 fikk Torbjørn Berg og Lyngen North på plass to igloer på Spåkenes, og denne sommeren er planen å bygge tre til.

– Interessen for dem er stor. I fjor hadde vi folk fra 37 nasjoner innom. Folk reiser faktisk direkte fra India, bare for å overnatte her to netter og fly tilbake igjen, forteller han.

Investerer på Skjervøy

Også på Skjervøy ser de glassklart på framtiden. Etter en nylig avtale med kommunen får de kjøpt deler av Kollagerneset slik at de kan utvide Skjervøy Fiskecamp. Her planlegges sju igloer til kostnaden av rundt millionen per enhet.

PÅ SKJERVØY: Også på Skjervøy har Berg og Davidsen et pågående prosjekt i glass. Her skal sju «hvelvede båter» bygges som en utvidelse av Skjervøy Fiskecamp AS. Hver iglo får sin egen brygge.

– Det er ikke om å gjøre å få flest mulig turister; det er om å gjøre å få mange nok. En turist på safari legger i snitt igjen 10-12.000 kroner i Norge. Den gjennomsnittlige fisketuristen legger igjen betydelig mindre, sier Davidsen.

Selskapene deres har i dag samarbeid med en rekke andre turismeaktører. Reisafjord Hotel tilbyr blant annet hundekjøring i Reisadalen, historiefortelling og nordlyssafari. Et videre godt samarbeid vil være avgjørende også i fremtiden, forteller de.

GLASS: Vinterhagen hvor det i dag er spisesal skal bygges om, og opp. Dermed blir det plass til enda ti suiter samt en bar i høyden– alt designet i glass av sivilarkitekt Åge Myhre.