Fra den spede starten i 2016 har festivalen på Skjervøy virkelig vokst de siste årene. I 2017 hadde man til sammen rundt 1.700 tilskuere oppe på idrettsstadion – fordelt på fredagen og lørdagen.

I år har man tatt i bruk også torsdagen og da mener Jørn Cato Angell og Vegard Pedersen at det er naturlig å skru opp ambisjonene.

– Vi har satt 3.000 som et mål i år. Da er vi fornøyd i alle fall. Det tror vi er realistisk når vi nå har tre dagers festival, sier Angell.

Ifølge Angell kommer festivalpublikummet uansett på torsdagen til Skjervøy.

– Så da var det naturlig å utvide til torsdag, sier Angell.

D.D.E. og Plumbo

At festivalen vokser og er i ferd med å bli den største i Nord-Troms utenom Riddu Riddu, er et resultat av hardt arbeid, sier Angell.

– Ja, det er det ikke tvil om. Vi har blant annet brukt mye penger på markedsføring i år. Og så har vi selvsagt booket kjente navn til festivalen, sier Angell, som er daglig leder i Pro Event, som står bak festivalen.

Navn som Plumbo, Morgan Sulele, Erik og Kriss, Stavangerkameratene og ikke minst D.D.E. skal trekke folket til Skjervøy siste helga i juni.

– Vi har satset på å tiltrekke oss både ungdommen og et mer voksent publikum. Vi er nødt til å gjøre det sånn for å få nok folk. Og forhåndssalget tyder på at vi har truffet, sier festivalsjef Vegard Pedersen.

Rudberg trakk seg

En liten strek i regningen var at Rune Rudberg har kastet inn håndkleet i 11. time etter trommis-problemer.

– Det var veldig synd. Men vi får inn en erstatter på torsdagen, sier Jørn Cato Angell.

Erstatterne blir ifølge Angell velkjente Arne Benoni og Heidi Haugen.

– Det er viktig med gode navn. Det ønsker vi. Da vi slapp D.D.E. i desember så merket vi at interessen kom med én gang, sier Vegard Pedersen.

Fylles opp

Man har for eksempel 170 vognplasser tilgjengelig oppe på festivalcampen på den gamle kunstgressbanen. 120 av plassene er allerede booket.

– Jeg har hørt om flere skjervøyværinger som har gangavstand til festivalområdet hjemmefra som parkerer campingvogna og blir på stedet hele helga, sier Pedersen.

I takt med at man utvikler festivalen har man også tatt innover seg de tilbakemeldingene man fikk i fjor.

– Vi fikk kritikk i fjor på at det ikke var mulig å få kjøpt seg mat og matvarer oppe på området og at man måtte ned i sentrum for å handle. Det har vi fått orden på i år. Da skal vi ha både festivalkiosk og pizzautsalg på området, sier Jørn Cato Angell.

KOMMER: D.D.E. er ett av det store trekkplastrene på årets festival. Foto: Rune Ottarsen/Folkebladet Foto: Rune Ottarsen