Mange turister velger å sykle ruta Nordkapp–Lindesnes for å oppleve Norge. Når turistene kommer til Nord-Troms vil de møte flott natur og noen utfordringer når det kommer til skilting.

Før tunnelene langs E6 i Kåfjord og Nordreisa er det skiltet med forbud mot å sykle i tunnelene. Hvor man skal ta av for å komme til andre siden av tunnelen kan være en utfordring å finne ut av. Spesielt med den helt nye tunnelen i Nordreisa har flere turister fått problemer.

Har hjulpet turister

Kjell Arne Follerås sier han ved flere anledninger har bistått turister som kommer nordfra og har retning Sørkjostunnelen.

– Når de kommer til tunnelåpningen ser de forbudsskiltet. Men avkjøringen til Jubelen, hvor de skulle tatt av, har de syklet forbi for lenge siden. Flere ganger har jeg hjulpet turister med å løfte sykler med tung oppakning over autovernet, sier Follerås.

Det er ikke skiltet for hvordan syklister skal komme seg forbi hverken Sørkjostunnelen, Isfjelltunnelen eller Skardalstunnelen.

AVKJØRING TIL JUBELEN: Dersom du ikke er lokalkjent er det lite som tilsier at du har en tunnel i vente.

– Det er ingenting som tilsier at man kommer over på andre siden av tunnelen. I Nordland er det tydelig merket om man kan sykle gjennom tunnelen eller hvor man skal sykle rundt, sier han.

Skiltet av E6

Follerås forteller at sykkelskilt også sender syklistene ut på gamle veier der det ikke er nødvendig. Både langs E6 ved kommunegrensen Nordreisa–Kåfjord er det sykkelskilt som peker ut mot Spåkenes, og ved Straumfjorden blir man sendt ut på den gamle veien.

– Man kan få inntrykk av at det ikke er tillatt å sykle langs E6. Man blir sendt ut på gamle veier der det ikke er nødvendig.

Blir kanskje merket i 2019

– Når man bygger nye veier er det en prosess for å finne ut hva som skal skje med den gamle veien. Vi melder til Vegdirektoratet som tar den endelige beslutningen, forklarer fungerende leder ved veiavdeling Troms i Statens Vegvesen Øyvind Strømseth.

Strømseth sier Vegvesenet ønsker veien over Sørkjosfjellet både som sykkelvei og som mulig beredskapsvei.

– Når det gjelder Isfjelltunnelen og Skardalstunnelen er dette under arbeid. Det er litt usikkert enda, men signaler kan tyde på at vi får beholde de gamle veiene som sykkelveier.

De gamle veiene forbi tunnelene vil i så fall bli tilhørende riksveinettet. Da er det Statens Vegvesen som vil stå for vedlikeholde av veiene. Strømseth sier det trolig vil det komme en endelig avklaring mot høsten. Det vil altså ikke bli gjort noe med merkingen for syklister langs E6 i 2018, men Strømseth sier det vil være gjort til neste sykkelsesong i nord.

– Til neste år når syklistene kommer da skal det være skikkelig merking! Sier Strømseth.

Før det blir avklart får syklistene i Nordreisa hjelp fra et håndlaget skilt. Det viser en tunnel med kryss over, en sykkel og pil mot den gamle veien over Sørkjosfjellet.

HÅNDLAGET: Noen har tatt saken i egne hender og laget et handlaget skilt for syklister ved avkjøringen til Jubelen i Nordreisa.

Anbefalte ruter

Strømseth forklarer at Spåkenes og Straumfjorden er eksempler på anbefalte ruter for syklister.

– Det er de burgunderrøde rutene. Det har vi mange steder langs veinettet. Det betyr ikke at det ikke er tillatt å sykle langs E6 der.

Det er forbudt å sykle og gå i tunnelen. Flere syklister vet ikke at det er en tunnel gjennom Sørkjosfjellet før de kommer til tunnelinnslaget.
Kjell Arne Follerås har ved flere anledninger hjulpet turister ved å løfte sykler med oppakking over autovernet ved Sørkjostunnelen. Foto: Johanne P. Elvestad