I en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet kommer det frem at én av fem kjøper ekstra forsikringer i skranken der de henter ut leiebilen sin, fordi føler seg presset til det. Forbrukerdirektør Randi Flesland mener det er et stort problem at så mange forbrukere føler seg presset til å kjøpe produkter de ikke vil ha. Dette kommer frem i en pressemelding.

– I vår undersøkelse av de fem største leiebilselskapene i Norge fant vi at svært få av dem gir forbrukerne mulighet til å kjøpe alle forsikringer når leiebilen bestilles på nett. Og, det er nettopp dette som er grunnen til at de kan utnytte forbrukernes usikkerhet og presse dem til å kjøpe produkter de ofte ikke trenger når bilen hentes ut, fortviler Flesland.

Forsikringer du allerede har

Noen av forsikringene du blir tilbudt å kjøpe har du kanskje allerede fra før. Leiebilselskaper selger ekstra tyveri- og personforsikringer, som mange allerede har gjennom reiseforsikringen. Og særlig egenandelsforsikringen (SCDW) drar prisen opp. – Dette er en forsikring veldig mange allerede har gjennom reiseforsikringen, eller hvis man har betalt leien med kredittkort, NAF-medlemskap har også dette inkludert, sier Flesland.

Anbefaler en sjekk

Forbrukerrådet anbefaler også å se over bilden for å se om den har eventuelle skader fra før når man henter bilen. De anbefaler også å ta bilder av skadene og få en beskrivelse av dem i i leiekontraktetn så du ikke får erstatningskrav i etterkant.

Forbrukerdirektør Randi Flesland mener at de fleste kunne spart seg for betydelige beløp hvis man kunne unngå dobbeltforsikring før man blir presset til kjøp i en hekltisk situasjon. Foto: Forbrukerrådet