For selv om prosjektet til 1,3 milliarder kroner er lagt til siste halvdel av planperioden, så er Frp-eren fra Storfjord tilfreds med at veistrekningen i det hele tatt er inne i Nasjonal Transportplan.

– Ja, det må jeg si. Og siden ingen andre gjør det, så får vi skryte av oss selv. Vi i Storfjord Frp har gjort et godt stykke arbeid med å få veien inn i NTP.

Ifølge Storfjord-politikeren har lokallaget jobbet opp mot statssekretær og statsråd Ketil Solvik-Olsen de siste ukene. Frp har flertallet i Storfjord sammen med Tverrpolitisk liste og Senterpartiet. Nystad sier det var naturlig at Frp tok ansvar.

– Tverrpolitisk liste har ingen kanaler inn til departement og Storting. Og Sp sitter i opposisjon på Stortinget. Da er det naturlig at vi tar saken videre, ettersom vi har både statssekretær og statsråd. Det løste seg i alle fall da vi fikk jobbet med saken, sier Nystad.

Veiprosjektet var ifølge Statens vegvesen med i NTP for perioden 2014-2019, men var i utgangspunktet ikke med i det nye forslaget til NTP., som altså går fra 2018-2029.

Det er en så viktig strekning, og hadde vi ikke fått den inn nå så hadde det tatt enda lengre tid å få E6 ombygd. Den her traseen har vi brukt 30 år på å kjempe for og det var på god vei mot nye 30 år. Men nå kan vi faktisk se at oppstarten er finansiert i 2024. Det er bare syv år til, sier Sten-Egil Nystad.

Trafikkgrunnlaget for strekninga er ifølge Statens vegvesen på rundt 1600 ÅDT (årsdøgntrafikk).

Foto: Illusttrasjon: Statens vegvesen