I en pressemelding retter KrF en bredside mot fylkesrådet, som partiet mener ikke har gjort en god nok jobb.

KrF mener nemlig at planleggingsarbeidet for Ullsfjordforbindelsen blir trenert av fylkesrådet.

- Tromsø kommune og Lyngen kommune har bevilget penger til planlegging. Fylkestinget har godkjent at en andel av planlegginga finansieres over fergebilletten på Ullsfjordferga. Det er snart et år siden fylkestinget ba fylkesrådet igangsette planleggingsarbeidet. Nå kan ikke Fylkesrådet i Troms lenger trenere oppstart av planleggingsarbeidet, sier fylkesleder Widar Skogen i pressemeldingen.

Fylkespartiet mener Ullsfjordforbindelsen, som har en foreløpig kostnadsramme på 1,25 milliarder kroner, er et godt samferdselsprosjekt som "burde vært realisert for lenge siden".

- Troms KrF mener at toppfinansieringa må kunne bevilges av staten som et bidrag i en mer handfast nordområdepolitikk. Det viktigste er likevel å få planlagt prosjektet slik at arbeidet med finansiering kan intensiveres, sier Skogan.

Fylkesrådsleder Line Fusdahl (H) benekter at fylkesrådet er noen propp i systemet.

- Det er slett ikke snakk om noen trenering. Fylkesrådet står på hver dag for gode samferdselsløsninger, sier Fusdahl.

Hun sier imidlertid at hun har forståelse for at folk kan føle at det går seint med ulike prosjekter.

- Jeg forstår at folk er utålmodig og det er ikke tvil om at Ullsfjordforbindelsen er et viktig prosjekt framover. Men vi må ta den tiden det tar. Ullsfjordforbindelsen ligger inne i regional transportplan, men det er mange samferdselsprosjekter nå, sier Fusdahl og ramser opp Bjarkøyforbindelsen, Langsundforbindelsen og Kvaløyforbindelsen.

Widar Skogan, KrF Foto: Arne Teigen
Fylkesrådsleder Line Fusdahl (H)