Kontrollene vil foregå i hele Nord-Norge med størst fokus på grenseovergangene.

Målet er å kontrollere flest mulig av de tunge kjøretøyene som skal inn til Norge.

- Så langt i vinter har vi kontrollert i underkant av 700 lastebiler og 500 tilhengere. Kontrollene viser at både norske og utenlandske lastebiler i all hovedsak er utstyrt med dekk som er i henhold til gjeldende krav.  Imidlertid viser kontrollene at dette ikke gjelder for tilhengere hjemmehørende utenfor Norden. Den samme trenden ser vi også når det gjelder kjettinger for bilene og tilhengerne, sier leder av Utekontrollseksjonen, Jørn Simonsen.

Krav til mønsterdybde og kjettinger

Tilsvarende kontroller utført av Statens vegvesen sist vinter viste at tilstanden på dekk og kjettinger på lastebiler og tilhengere bedret seg betraktelig utover vinteren.

Det kan tyde på at en intensivering av denne type kontroller bidrar til at de tunge kjøretøyene utrustes med gode dekk og tilstrekkelig mange kjettinger.

Det gjelder både for norske og utenlandske kjøretøy.

Gjeldende krav til dekk på tunge kjøretøy er at dekkene skal ha en mønsterdybde på minimum fem millimeter.

På lastebilene er det krav til at forhjul og drivhjul skal ha godkjente vinterdekk.

For tilhengere er det ikke påbud om at de har vinterdekk, men kravet til minimum mønsterdybde er det samme som for dekkene på lastebilen.

Strengere krav fra nyttår

Fra nyttår vil kravet til å ha godkjente vinterdekk også gjelde for tilhengere med totalvekt over 3.500 kg.

Kravet til å ha vinterdekk vil fra nyttår også gjelde for løftbare akslinger både på lastebiler og på tilhengere.

- Ut fra de erfaringer vi har gjort så langt i vinter, og tatt i betraktning de innskjerpede krav til dekk om kommer fra nyttår, ser vi helt klart et behov for å styrke kontrollene av dekk og kjetting på de tunge kjøretøyene i Region nord, avslutter Jørn Simonsen.