Opplæringsloven brytes uten at noen i kommunens ledelse eller våre folkevalgte reagerer! Jaget etter innsparinger fører til kutt som gjør at våre barn ikke får den undervisningen de har krav på i følge opplæringsloven. Og det finnes ingen tvil om at loven brytes. Det er med stor forundring og skuffelse jeg registrerer at Storfjord kommune sier de ikke bryter loven. Hvem sitter med ansvaret for at opplæringsloven skal følges? Det er skole-eier, altså kommunen.

Etter uttalelse fra Høyres representant Geir Varvik tidligere denne uken kan det jo virke som at våre folkevalgte blir ført bak lyset når de tydeligvis ikke får den informasjonen de skal ha før de gjør sine vurderinger i kommunestyret? I så måte er det en skremmende utvikling og man kan spørre seg; hva blir det neste kuttet i skolen vår som bryter med lovverket? Vi som foreldre har en plikt til å reagere når lovfestede rettighetene til våre barn svekkes og i dette tilfellet brytes!

Fra kommunen sin side kommer kuttet for å bringe budsjetter i balanse. Men når kuttet gjør at loven brytes så er ikke kuttet akseptabelt i det hele tatt! Det er rett og slett ikke i nærheten av godt nok. Kommunen har plikt til å påse at budsjetter og økonomiplaner er realistiske samtidig som lovverket overholdes. Hvem sitter med ansvaret for å kvalitetssikre at kutt ikke går på tvers av loven? Det virker ikke som om noen i Storfjord kommune har dette ansvaret.

Geir Varvik (Høyre) sier i nettavisa Istorfjord at det var rektorene ved begge skolene som hadde foreslått en «svømmepause» i 2015 men at han var svært skeptisk til vedtaket. Jeg ville ha fulgt magefølelsen Geir.  Dette at rektorene har foreslått en svømmepause er med respekt å melde en sannhet som er vridd på såpass mye at den må nyanseres en del, men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det er den informasjonen som Geir og de andre kommunestyrerepresentantene har fått.

Rektor ved Hatteng skole fikk beskjed fra kommunens ledelse: «Dere må spare penger –hvor skal Dere kutte?»

Det er altså ikke rektor som har foreslått kutt, de har fått beskjed om å kutte. Rektor svarte at det er ingen plasser å kutte. Det eneste som kan kuttes på er varme i klasserom, skolemateriell og svømming. Skolemateriell er og har vært på et minimumsnivå pga innkjøpstopp hele høsten. Man må ha noe skolemateriell for at skolen skal fungere.  Da må det enten kuttes på varme i klasserom eller på svømming. Alle forstår da hvor kuttet vil komme, men forslaget er ikke kommet fra rektor. Kommunens ledelse har tvunget fram forslaget, selv om det er i strid med opplæringsloven.

Tenk det, i 2015 diskuterer vi altså i Storfjord om skolene våre skal kutte på varme i klasserom eller på lovpålagt undervisning!? Dette synes jeg politikerne skal være klar over.

I 2015 er det kun 10.klasse og ingen andre klasser som får svømmeundervisning. Hvordan kan da Storfjord kommune tro at de ikke bryter opplæringsloven?

Jeg vil minne om følgende: Skoleeier plikter å gi elevene svømme- og livredningsopplæring, jf. forskrift til opplæringsloven § 1-1. I læreplanverket for Kunnskapsløftet er det kompetansemål for svømme- og livredningsopplæring;

4. ÅRSTRINN

Være trygg i vann og være svømmedyktig.

7. ÅRSTRINN

Utføre grunnleggende teknikker i svømming på magen, på ryggen og under vann.

10. ÅRSTRINN

Svømme på magen og på ryggen og kunne dykke. Forklare og utføre livberging i vann og livbergende førstehjelp

Storfjord kommune skriver følgende i sitt budsjett for 2013/ økonomiplan  2013 – 2016:

«Svømmeopplæringa er innskrenket til et minimumsnivå for alle elever i grunnskolen»

I 2013 står det altså i budsjettet fra kommunen at svømmeopplæringa er på et minimumsnivå. I 2015 så kutter kommunen allikavel 94% i svømmeundervisningen i forhold til 2013 nivået! Hvordan kan det da ha seg at opplæringsloven fremdeles ikke brytes? En hver undervisning som kuttes med 94% er en rasering og uansett hvordan man snur og vender på det så ville loven brytes uansett hvilket fag det måtte gjelde.

For svømmeundervisningen høsten 2014 så kan FAU informere om at elevene i 1.klasse ikke har hatt svømming en eneste gang. Elevene fra 2. – 10. klasse skulle hatt svømming 3 ganger fra september til desember. Ved to anledninger så hadde LHL stengt pga arbeider i garderober. Det vil si at 3., 4. og 8.klasse har hatt svømming tre ganger, de andre klassene to ganger. Og vi snakker om et tidsrom et halvt skoleår. Vi har mange flinke elever i Storfjord men hvem lærer å svømme med å ha svømmeundervisning mindre enn en gang pr. måned og da i fire måneder? Elevene i 1.klasse vil faktisk ikke få en eneste svømmetime på sine to første skoleår.

Hvis noen fra ledelsen i Storfjord kommune ønsker å stå fram å fortelle innbyggerne at vi følger opplæringsloven og alle krav til svømmeundervisning og kompetansemål så er Dere mer enn hjertelig velkommen til å gjøre det. Hvem vil prøve å overbevise oss om at våre barn med dagens nivå på svømmeundervisningen vil lære å svømme? Det blir bare for dumt.

Hvordan ville det gått med norsk og matte kunnskapene til elevene hvis de hadde norsk og mattematikk mindre enn en gang i måneden og alternativ aldri? Man trenger ikke store mattekunnskapen for å skjønne at resultatet ville bli svært dårlig.

Statistikken viser at kun 50 % av norske tiåringer er svømmedyktige. Samtidig fastslår kunnskapsløftet at alle barn skal være svømmedyktige etter 4.klasse. Til sammenligning er 89 % av svenske tiåringer og 98 % av islandske tiåringer svømmedyktige. Hvis vi skal sammenligne oss med andre land så er vi på u-landsnivå når det gjelder svømmeferdigheter.

Utdanningsdirektoratet sier at første grunnleggende svømmeopplæringen bør gjennomføres på alle de fire første årstrinnene der det bør legges vekt på å ”være trygg i vann” på de to første årstrinnene, og ”være svømmedyktig” på de to neste. Ingen av disse klassene samt hele mellomtrinnet vil få en eneste time med svømmeundervisning i 2015. Men Storfjord kommune bryter altså ikke opplæringsloven. Hvordan er det mulig?

Det er skoleeier, kommunen, som har ansvaret for å gi svømmeopplæring til alle elever. Dette gjøres ikke godt nok. Det kan få alvorlige følger dersom ulykken er ute. Jeg håper virkelig vi aldri får oppleve den dagen hvor en drukningsulykke kan tilskrives manglende svømmeopplæring på skolene i Storfjord. Det håper jeg også at våre folkevalgte tar inn over seg. Vi har ingen barn å miste!

Skolen ”når alle” og blir derfor svært viktig innen svømme- og livredningsopplæring. Skolen skal bidra til at elevene får ferdigheter som setter dem i stand til å kunne berge seg selv og andre. Barn har rett til å lære å svømme, på samme måte som de har rett til å lære å lese og regne. I Storfjord får ikke barna våre den rettigheten ivaretatt i dag.

Av alt man lærer i skolen, er svømming en ferdighet man kan dø av å ikke kunne.

I følge læreplanen er skolene pliktig til å gi elevene den undervisningen som må til for at elevene skal kunne nå sine kompetansemål i 4., 7. og 10.klasse.

I 2015 kommer mest sannsynlig ingen av elevene i Storfjord skolene til å nå sine kompetansemål. Det er umulig for elevene ved våre skoler å nå sine kompetansemål når de ikke har svømming. Vi begriper ikke hvordan det er mulig å sitte på rådhuset å si at Storfjord kommune overholder opplæringsloven når Dere  ikke gir barna våre undervisning.

Budsjettet for 2015 i Storfjord kommune gir oss egentlig ikke noe valg. FAU ved Hatteng skole blir å sende brev fylkesmannen og be om tilsyn med svømmeundervisningen i Storfjord kommune.