Eirik Losnegaard Mevik (Ap) har store forventninger til forslaget til Nasjonal Transportplan 2018-2029 som legges fram mandag.

Da skal transportetatene, Statens Vegvesen, Avinor, Kystverket og Jernbaneverket komme med sine tilrådninger til planen.

- I denne tilrådningen har jeg en klar forventning om at Kvænangsfjellet er topp prioritert og at de anbefaler Stortinget å sette av penger til prosjektet. På den måten kan vi få til en byggestart så tidlig som mulig, sier Losnegaard - ordfører i Kvænangen kommune.

Flertunnels-løsning

I november i fjor gjorde kommunen et prinsippvedtak som sier at kommunen vil gå for den andre av totalt fire alternativ over den værutsatte fjellovergangen. Dette alternativet er skissert av Statens vegvesen og innebar tidligere to tunneler samt bedring av eksisterende vei.

Siden alternativene først ble offentlig, har vegvesenet nå lagt til en tunnel gjennom Rakkenesura i samme alternativ. Ura som ligger på nordsiden har rasproblematikk.

Tunnel først

- Hvilke signaler har du fått fra vegvesenet på at fjellet kan bli prioritert?

- De har gitt signaler tidligere, på at den første delen - en tunnel gjennom Malingsfjellet, kan finnes løsninger på ganske kjapt, allerede innen 2018-2019. Men vi er opptatt av helheten, og at den må være skissert i NTP. Vi vil at alle trinnene skal være løst før utgangen av denne perioden i NTP, sier ordføreren.

- Og hva skjer dersom fjellet ikke havner i planen?

- Da må vi legge vår lit til at politikerne er fornuftige i Oslo.

Jobber for Baddereidet

Losnegaard Mevik forteller at kommunen også arbeider med å få til en utbedring over Baddereidet, på strekningen Badderen - Burfjord.

- Vi er i god dialog med vegvesenet og holder på med å få planen vi har skissert kvalitetssikret. Vi må blant annet ha et kostnadsoverslag på den, sier Mevik.

Nesten to milliarder

Statens vegvesen har ifølge Mevik nå også inkludert E6 helt fra Oksfjordhavn til og med Karvikkrysset på Sørstraumen i prosjektet om langsiktige løsninger for Kvænangsfjellet.

Kostnadsrammene ligger nå på 1,8 milliarder kroner for alternativ to, og 2,2 milliarder kroner for alternativ fire, som er tunnel gjennom hele fjellet.