Dette opptok både fiskere og fritidsbåteiere under tirsdagens folkemøte på Sørkjosen hotell.

110 meter av den før 220 meter lange moloen er borte, og med det ligger nær alle de drøyt 100 båtene inne i havna ubeskyttet for vær og drag fra Reisafjorden.

– Vi må ha en midlertidig løsning, en som gir god beskyttelse, sa leder for Reisafjorden Båtforening, Odd Høgbakk.

- Har ansvar

De svarene han og kommunen har fått fra Kystverket har så langt ikke vært optimistiske. Dette sa også avdelingsleder Arve Andersen under møtet.

– Vi kan ikke love å bidra med noe midlertidig. Vi jobber med sikte på den permanentet løsningen, men jeg aner det ikke som vårt ansvar å etablere noe midlertidig.

Frps John Karlsen var sterkt uenig med Andersen.

– Staten og med det Kystverket, kommer ikke fra sitt ansvar. Og det skal vi nok minne dem på.

Opp av sjøen

Under møtet etterlyste båtfolket også tilgang til havna og til båtene. Den fikk de nærmest umiddelbart.

– Vi slipper allerede puljer inn for å se til, eller hente ut, båtene, sa Dag Funderud i Nordreisa kommune.

Kommunen vil også bistå båtfolket med et opptrekk og maskin for å få båtene på land.

– Det er ikke kaiplasser nok å oppdrive her i regionen. Det er nær fullt overalt. Mange av oss må nok ta båtene på land, sier Høgbakk, som selv skal ta båten sin til Tromsø.

NEGATIV: Arve Andersen, avdelingssjef i Kystverket, vil ikke love noe midlertidig i Sørkjosen havn. Foto: Kjetil Nielsen Skog
MÅ RØMME HAVNA: Svært mange båteiere må ta båtene opp som følge av ei ødelagt havn, sier leder for Reisafjord Båtforening, Odd Høgbakk. Foto: Kjetil Nielsen Skog