Lørdag gikk det ras ved Pollfjelltunnelen like etter at veien ble gjenåpnet, noe som skapte nytt liv i debatten om rassikring.

Ønsket er en forlenging av tunnelen på 200 meter - et prosjekt som vil koste i underkant av 100 millioner kroner.

- Nok er nok

Varaordfører i Lyngen, Line van Gemert (H), mener midlene er nødt til å komme nå, og er klar til kamp om de ikke gjør det.

- Jeg tenker at Polfjelltunnelen er så utrolig viktig, og liv og helse må gå foran alt annet. Vi har ikke et menneskeliv å miste, så nå må pengene komme - omså på bekostning av andre prosjekter.

Hun understreker at man ikke skal konkurrere med andre strekninger der liv står på spill, og hun ønsker ikke sette prosjekter opp mot hverandre.

- Vi kan ikke bytte våre innbyggeres liv med andres, men om det ikke kommer rassikringsmidler i denne omgang, så må vi hente det fa andre steder, omså Langsundforbindelsen.

Varaordføreren mener at nå får nok være nok, og om ikke pengene i år når rassikringsmidlene skal fordeles fra fylket, er hun klar til å brette opp ermene.

- Da kommer vi nok til å sette andre prosjekter opp mot vårt prosjekt. Jeg er klar for å kjempe for mine innbyggere, fastslår hun.

- Det er snakk om sikkerheten deres, og vi kan ikke lenger bli tilsidesatt. Når vi har mistet noen er det for sent, legger hun til.

Belastning for elevene

Da veien skulle stenges fredag formiddag i forrige uke ringte hun til Nordkjosbotn VGS og spurte om de hadde blitt varslet, slik at de fikk sendt Lyngen-elevene hjem.

Det hadde de ikke fått, men de hev seg rundt og fikk elevene hjem. Når tunnelen er stengt må de skysses 11 mil rundt fjorden, for så å ta ferga over til Lyngseidet.

- Mødre og fedre sender VGS-elever gjennom den tunnelen hver dag under slike forhold, og jeg vet at de er veldig urolige før poden er vel hjemme, sier van Gemert.

- Og for elevene som må sitte der og bli hentet ut... Man må oppleve det for å forstå hvilken belastning det er, legger hun til.

Van Gemert peker også på utfordringene man har i næringslivet gjennom å ikke bestandig ha en døgnåpen vei.

- I Furuflaten har vi folk som bor og jobber på begge sider, og da veien stengte opplevde man at de tømte fabrikkene for å få folk hjem til helga. Bedriftene er helt avhengige av produksjon, og taper masse penger hver gang man stenger veien.

- Foreslår å prioritere Pollfjellet

Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) skriver i en SMS til Framtid i Nord at regjeringen skal legge fram sitt forslag til NTP, med blant annet økonomisk ramme for skredsikring og fylkesvei fra 2018, og da også for Troms.

Når man vet hva som kommer fra regjeringen vil fylkestinget lage en prioriteringsliste.

- Jeg planlegger sak til fylkestinget i oktober/desember. Her vil forlengelse av skredsikring Pollfjellet være et av de tiltakene jeg vil være opptatt av å foreslå å prioritere, skriver fylkesråden.