Vel 80 mennesker trosset sommerkvelden og fotball-VM da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), sammen med partifelle og statssekretær Bård Hoksrud kom kjørende til Sørkjosen, tirsdag kveld.

De to rikspolitikerne fikk øyeblikkelig vite hvor skoen trykker på veinettet i Nord-Troms. Kvænangsfjellet og fylkesveien til Skjervøy.

Også sikkerhet

En av flere som tok til orde for å få utbedret veien til Skjervøy var fabrikksjef for Lerøy Aurora AS, Kurt Einar Karlsen.

– Vi har tredoblet produksjonen siden oppstarten og eksporterer i dag fisk ut fra Skjervøy for tre milliarder kroner årlig. Dette verdiskapningsaspektet er vesentlig, sa Karlsen.

– Samtidig betyr dette at det er flere tusen vogntog som kjører til og fra øya i året, noe som betyr at man også må tenke sikkerhet for pendlere og andre veifarende. Dette må dere også få inn i regnestykkene.

ÅDT

I dag beregnes trafikken ut fra såkalt årsdøgntrafikk, ÅDT. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er på tide å bruke andre faktorer.

– Utfordringa i dag er at man teller hvor mange biler som passerer, i steden for å se på når passerer bilene og hva har de av last. Det er ting vi må jobbe med. Vi må sørge for at veier som ikke nødvendigvis har veldig mange biler, men som har mye næringsverider i seg kan vuredes høyere, sa Solvik-Olsen etter møtet.

Ny modell

Under møtet antydet både samferdselsministeren og statssekretær Bård Hoksrud at fylkesveien ut til Skjervøy er aktuell for å ta tilbake under statens vinger.

– Men det vil også være en del av den nye regionmodellen som skal legges fram i 2017. Fram til da må vi sørge for å styrke fylkeskommunens rammer slik at de eventuelt kan ta seg av slike utfordringer.

Solvik-Olsen utelukket ikke øremerkede midler.

Kvænangsfjellet

At man brukte mye av det to timer lange møtet til en fylkesvei, var ikke fordi man unngikk E6 og Kvænangsfjellet. Flere tok opp problematikken, en problemtikk som tydelig var kjent.

– Jeg har holdt på med samferdselspolitikk i noen år, og Kvænangsfjellet har jeg hørt om så mange ganger at det kjenner vi til, sa Bård Hoksrud.

– Vi rekker ikke å stoppe der på denne turen, men dette er jo heller ikke årstida for å se på dårlige veiforhold.

Hoksrud, som av partifelle John Karlsen ble karakterisert som den i regjeringa med flest reisedøgn, utelukker ikke en snarlig retur til Nord-Troms.

– Jeg har fått en invitasjon til Skjervøy blant annet, og de må vi se på.