Arvid Lilleng stiller seg undrende til fylkesrådet og dets prioriteringer på infrastruktur i fylket.

– Her snakker de om å sette i gang nye store veiprosjekter, når fylkesveien mellom Oteren og Lyngseidet er en skandale, mener fungerende ordfører i Storfjord.

Han sikter da til de prosjekter som foreligger, enten på planstadiet som Langsundforbindelsen til Karlsøy, eller veiprosjekter i byggefasen som Bjarkøyforbindelsen.

– Men ingenting finner man om fylkesvei 868 mellom Oteren til Lyngseidet med skandaletunnelen i Pollfjellet, fortsetter han med.

Livsfarlig vei

Fylkesveien på vestsiden av Storfjord har flere ganger vært et omdiskutert tema blant både politikere og næringsaktører med krav om utbedringer. Veistrekningen fra Oteren og til nabokommunen er svært dårlig, og har ikke sett vedlikehold de siste 40 åra.

– Men det verste er Pollfjelltunnelen som vinterstid skaper store problemer både for næringslivet på Furuflaten og for pendlere fra Storfjord, mener Lilleng. Den tre kilometer lange tunnelen gjennom Pollfjellet sikrer ikke mot snøskred i sørenden av tunellen, noe som ofte medfører stengte veier på vinterstid.

Lilleng poengterer at det daglig pendler folk fra Storfjord til Lyngen på jobb. Dessuten går det også daglig skolebuss langs den trafikkfarlige fylkesveien.

I 2012 ble en liten del av Pollfjeltunellen utbedret, men ifølge Lilleng ble arbeidet etter hvert stanset opp på grunn av pengemangel. Ordføreren spør seg da om det fortsatt er snakk om pengemangel når Troms fylkeskommune kan ha så mange nye veiprosjekter på blokka.

– Og det uten at vi finner noen som helst planer for denne veistrekningen, fortsetter han.

Lilleng minner bare på at allerede da Pollfjelltunellen ble bygget, så kunne lokalbefolkningen påpeke at den ikke ville forhindre veistenginger på grunn av snøskred.

– Bare 100 meter lengre tunnel, så ville veien aldri vært stengt om vinteren, sier han

Krever svar

Lilleng har fått med seg ønsket fra sentrale myndigheter om overføring av ansvar fra fylke til stat når det gjelder fylkesveiene. Hvorvidt fylkesråden ønsker å overføre ansvaret for fylkesvei 868 til staten, vet han ikke. Men synes det er på tide at fylkeskommunen kommer på banen.

Nord-Troms regionråd har tidligere prioritert fylkesvei 868 etter utbyggingen av Langbakken på Skjervøy.

Ingen snarlig utbedring

Fylkesråd Ivar B. Prestbakkmo kan ikke gi et konkret svar på hvilke planer fylkeskommunen har for fylkesvei 868.

I en e-post til Framtid i Nord skriver han at de investeringskostnadene som skal gjennomføres på 3000 km fylkesvei avgjøres når man rullerer den fireårig handlingsplanen i desember, og i sammenheng med budsjettet. Dette gjelder for de veier utover igangsatte prosjekter.

– Når det gjelder Pollfjelltunnelen, så vet jeg at SVV som vegadministrasjon for fylkesvei, gjør noen vurderinger på hva som kan gjøres, skriver fylkesråden.