Inspeksjon med ROV og dykkere av MS "Nordnorge" viser at hurtigruten har fått en flenge i skroget på styrbord side.

LES OGSÅ: MS "Nordnorge" på grunn

- Det er en flenge som leder inn til en av ballasttankene, forteller informasjonsmedarbeider i Hurtigruten, Stein Lillebo.

- Dette gjør at vi lar skipet bli liggende til kai i Skjervøy havn.

Videre i morgen

Lillebo opplyser at de reisende nå blir værende om bord over natten.

- Så vil vi sende dem videre med annen kommunikasjon i morgen. Hva som gjøres med skipet vil vi vurdere.

Lillebo understreker at det ikke er fare for at "Nordnorge" skal synke.

- Det er ikke fare for skipet, men vi går ikke ut av havna med passasjerer om bord og ei flenge i skroget.

Har kontroll

Hurtigruteskipet tar inn vann, men dette holdes under full kontroll.

- Vannet siver altså inn i en ballasttank, og det kan i så måte også ledes ut derfra.

Ballasttanker i båter benyttes for å holde dem stabile. Mens man tidligere benyttet fast ballast, bruker man i dag sjøvann som man kan pumpe omrking i skipet for å flytte og justere vekten.

- Samtidig med inspeksjonen oppdaget man at nivået i en av ballasttankene steg.

Ikke årsak

Det er fortsatt ikke gjort noen årsaksvurdering etter grunnstøtinga som skjedde i det MS "Nordnorge" var i ferd med å forlate Skjervøy havn med kurs for Tromsø.

Det er 201 passasjerer om bord.