Statens vegvesen har i høst arbeidet med et forprosjekt der de har sett på langsiktige tiltak for utbedring av E6 over Kvænangsfjellet.

– Vi har sammenlignet tre ulike alternativer. Det ene har vi forkastet da det innebar lengst vei og var absolutt dyrest, forteller avdelingsdirektør vegavdeling Troms Rigmor Thorsteinsen.

Mye gjenstår

De andre alternativene har blitt presentert i en rapport. Den har ordførerne i Nordreisa og Kvænangen fått tilsendt denne uken. Det ene alternativet går på å lage to kortere tunneler og rassikre flere områder. Det andre omhandler å lage en lengre tunnel gjennom fjellet med utgangspunkt i eksisterende vei.

– Det vi ser er at alternativet med korte tunneler kan kombineres med kortsiktige tiltak som sneskjermer og å heve veien, sier Thorsteinsen.

Hun legger til at det er mye som gjenstår da dette er en grov vurdering.

Statens vegvesen vil invitere til møte med kommunene like over jul der de kan planlegge planprosessen videre.

Mest utsatt

E6 over Kvænangsfjellet blir hver vinter stengt flere ganger, og skaper problemer for både privatpersoner næringslivet. Thorsteinsen sier det er svært viktig å få gjort noe med veien og Kvænangsfjellet.

– Vi vil si at dette er en av de mest utsatte strekningene på E6. Det er viktig for kommunene og ikke minst for trafikken som går da dette er den eneste veien fra Troms til Finnmark, sier hun.

AVDELINGSDIREKTØR VEGAVDELING TROMS: Rigmor Thorsteinsen sier de har sammenlignet tre alternativer for E6 over Kvænangsfjellet. Foto: Lisa Sundstrøm, Statens vegvesen. Foto: Lisa Sundstrøm, Statens vegvesen