Barnehagebarna fikk prøve seg på slimlaging, kjemiske kunstverk og andre fysikkaktiviteter. Etter eksperimentene var det klart for fysikkshow med høye smell. Ørneveien naturbarnehage fra Skjervøy var en av barnehagene som møtte opp på fysikkshowet.  Alva Sørensen (4) og Naja Elenor Meilandstind (4) synes det var kjempegøy å være med på aktivitetene.

-Det var kjempeartig med eksperimentene. Jeg har laget et bilde jeg kan ha med meg hjem, sier Naja til Framtid i Nord.

-Jeg synes det var gøyest å lage slim, sier Alva.

Gøy med hoppeslott

Jentene gleder seg til de kan hoppe i hoppeslottet som er satt opp under Skjervøydagene.

-Jeg skal hoppe i hoppeslott på Skjervøydagene, sier Alva. Det skal også Naja gjøre.

-Jeg fyller snart fem år, så i helga skal jeg i bursdagen min og hoppe i hoppeslottet. Og snart skal jeg hoppe i et annet hoppeslott i Danmark, sier Naja.

Naja synes det morsomste med Skjervøydagene, i tillegg til å hoppe i hoppeslottet, er å prøve nye ting.

-På Skjervøydagene kan vi alltid prøve noe nytt, sier hun.

Newton-rom til Nord-Troms

Det skal etableres et Newton Havbruks- og energirom i Nord-Troms. Skjervøy kommune har påtatt seg eierskapet.

-Det er flere forskjellige typer Newton-rom, men her i Nord-Troms skal det være et hav- og sjøbruksrom, sier prosjektleder Leif-Peder Jørgensen.

Newton-læreren skal introdusere klasseelever til en gitt Newton-modul. De aktuelle modulene i Nord-Troms for småtrinnet er «Hvilken fisk er jeg?», for mellomtrinnet er den aktuelle modulen «Roboter i liv og lære» og ungdomstrinnet «Newton Engia». Videregående kan få modulene «Klar for havet» og «Solseller».

Avdeling Skjervøy

En del av Newton-rommet skal være på Nord-Troms videregående skole, avdeling Skjervøy.

-Vi håper Newton-rommet også kan bli en del av visningsrommet til Lerøy. Da kan de som er på visning der også besøke Newton, sier Jørgensen.

-Newton i Nord-Troms er et samarbeidsprosjekt mellom fylkeskommunen, Skjervøy kommune og Nord-Troms videregående skole, legger Jørgensen til.

Fokus på realfag

-Newton-rommet er viktig for å få større fokus på realfag. Det skal holde et faglig nivå og skal brukes av barnehager, barneskoler, ungdomsskoler og Nord-Troms videregående, sier Jørgensen.

Prosjektet skal også søke om økonomisk støtte fra næringslivet i regionen.

-Vi skal søke om støtte fra næringslivet som skal brukes til transport av elever til og fra Skjervøy, slik at alle får mulighet å bruke Newton-rommet i undervisning.