Utstillingen avslutter senterets markering av 70-årsjubileet for evakueringen og frigjøringen av Nord-Troms og Finnmark.

Gjennom motiver fra ulike bygder i Kåfjord har kunstneren tematisert og dokumentert det forfallet som skjer i de sjøsamiske områdene i nord og menneskene som forsvinner med sin gamle viten om naturen og livet.

Prosjektet forteller Rognli har vært en langvarig prosess.

- Jeg tror det begynte i 2005. I 2006 kom filmen og i 2014 kom boka. Prosessen har vært lang, men også fruktbar. Det er sånn kunsten er, at man bruker tid. Litt etter litt kommer det, sier han.

Forfall

Inspirasjonen til bildene forteller han har bakgrunn i at han var Oslo-borger og ble interessert i identitet.

- På samme tid som jeg startet prosjektet så startet jeg også med å finne ut at jeg var sjøsame. Det var en oppdagelse i meg og veldig interessant. Jeg har vært mange ganger i Manndalen og sett meg rundt, men aldri på samme måte som da jeg fant ut jeg var sjøsame. Etter det har jeg vært i både Olderdalen, Manndalen og Birtavarre og fotografert så godt jeg kunne, objekter og hus, vandringsveier, sjarker og naust som var råtten - ting som på en måte forklarte om en tid som var forbi. Etterkrigsårene var en flott tid med all nyskapningen, men så har det skjedd ting etter det som på en måte har gjort at det har vært et forfall, forklarer han.

I etterkrigstiden har staten bygd ned fiskeriene, fiskekvotene er gått til de store trålerne og småbruk er lagt ned.

Kulturlandskap gror igjen, industrialisering og mekanisering av jordbruk og fiske gjør igjen at viktige deler av den sjøsamiske kulturen blir borte.

Endringer

Rognli forteller at det å finne sin egen identitet har vært en tilsvarende lang prosess.

- Jeg er homofil og har vært gjennom prosessen med å fortelle mor og far, å være i Oslo og finne ut av min seksualitet, hva jeg skal jobbe med, hvordan jeg er som sjøsame, som menneske og i det hele tatt. Det har vært veldig mange punkt i livet som har vært viktig for meg, som har vært en del av oppbygningen av min identitet, sier han.

Rognli flyttet til Oslo som 18-åring, og fra et trygt samfunn i Manndalen, følte han seg fremmedgjort i hovedstaden.

Ting har likevel endret seg betraktelig med årene.

- Nå er det trygt å være homofil, det er trygt å være sjøsame, komme fra Manndalen, og det er trygt å være den jeg er - det er et godt tegn, sier han.

Fantastisk

Kunstneren kunne fortelle at han var positivt overrasket over at så mange hadde møtt opp på utstillingens første dag.

- Jeg grua meg litt i trua på at det ikke skulle komme noen, men dagen i dag har vært fantastisk, med masse positive mennesker som har kommet og sett på tingene mine. Det var veldig godt å se, smiler han.

Utstillingen er et samarbeid mellom Samtidsmuseet ved Senter for nordlige folk og kunstneren, og vil være tilgjengelig den kommende måneden.

Men fjellan e de samme, har etterhvert både blitt film og bok. Bildene stilles nå ut i Manndalen. Foto: Gjert Rognli