Biblioteket har høye utlånstall og stor aktivitet. Utlånet til barn i 2010 (14,78 bøker per barn) lå langt over gjennomsnittet for Troms fylke (9,31 per barn) som igjen lå over landsgjennomsnittet (8,71 per barn). Dette var før Nordreisa bibliotek ble deltaker i det treårige bibliotekprosjektet Framtidas kunnskapsarena (2011-2014) sammen med de fem andre Nord-Troms bibliotekene.

Prosjektet hadde som en av sine målsettinger å nå elever og barnehagebarn på en bedre måte med bibliotektilbudet ved å institusjonalisere samarbeidet med skolene og barnehagene. Utlånstallene til barn økte hvert år i prosjektperioden og fortsatte å øke i 2015.

I 2014 ble det lånt 10,09 bøker per barn i Troms, 9,06 på landsbasis, men det ble lånt 16,74 bøker per barn i Nordreisa. (Tall fra Nasjonalbibliotekets statistikk). Dette viser at arbeidet ved Nordreisa bibliotek og samarbeidet med skole og barnehage bar frukter.

Nordreisa bibliotek har vært pådriver i arbeidet med legge til rette for fjernstudenter som bruker bibliotekene i Nord-Troms som studiested. Dette er av stor betydning for dem det gjelder, og gir studenter som tar desentraliserte studier en mulighet til et studentmiljø. De får også tilbud om tjenester fra biblioteket, noe som har betydning for deres studier.

For distriktskommunene er det viktig at bibliotekene brukes som studiested for desentraliserte studier. De sliter med å få nok personale til yrker som krever høyere utdanning eller fagutdanning, yrker som er nødvendige for å opprettholde velferdsstatens tjenestetilbud. Desentraliserte studier bidrar det til å bedre tilgangen på utdannet personal i kommunene.

Å lese godt og kunne finne fram til relevant kunnskap er en ferdighet som har betydning for den enkelte i dagens samfunn. Barn som kan dette blir gjerne gode bibliotekbrukere og har også mulighet til å videreutvikle denne ferdigheten som ungdom og voksen. Det gir en trygghet å vite hvordan man kan skaffe seg informasjon og kunnskap, og dette er i dag nødvendig uavhengig av hvilket utdanningsnivå den enkelte har.

Nordreisa bibliotek har lagt til rette for bruk av biblioteket for den enkelte bruker og for grupper. Aktivitetene til barn har hatt stor oppslutning.  Bibliotekets tilbud av forfatterbesøk og foredrag til voksne har vært godt besøkt og utgjør en del av kommunens kulturtilbud. Biblioteket har også deltatt i fylkesbibliotekets Bibliotekromprosjekt. Her har bibliotekrom blitt oppgradert og fornyet i forhold til bibliotekets behov. Nordreisa bibliotek framstår som et moderne bibliotek, som også ivaretar publikums behov for enkelt å kunne besørge lån på egen hånd.

Flere institusjoner er nå samlokalisert med biblioteket i Haltibygget. Dette kan generere større bruk av biblioteket. I tillegg er det etablert asylmottak i kommunesenteret, her er det gjerne grupper som etterspør bibliotektjenester. Biblioteket har fram til vinteren 2016 hatt to og et halvt årsverk, noe som tilsvarer omkring 0,53% årsverk per 1000 innbygger. Et halvt årsverk er nå fjernet fra biblioteket.

Norsk Bibliotekforening (NBF) region Nord-Norge mener at Nordreisa bibliotek har lyktes godt i sitt bibliotekfaglige arbeid.  Biblioteket arbeider systematisk og målretta for å videreutvikle seg og å oppfylle Bibliotekloven.

Det forundrer oss i NBF region Nord-Norge at Nordreisa kommune redusere staben ved biblioteket, når biblioteket kan vise til så gode resultater. Nedbemanninga er et faktum, og det virker som om de ansvarlige kanskje ikke forstår den viktige rolla biblioteket har blant annet som støtte for kunnskapsinstitusjoner som barnehager, skoler og de desentraliserte studiene.

Nordreisa biblioteket har vist at de er mer enn et utlånssted for bøker. Det er en kultur- og kunnskapsformidler og må anerkjennes som det. Kommunen skriver følgende i sin bemanningsplan fra 3. februar 2016: «Biblioteket er i dag en viktig ressurs og medspiller spesielt i forhold til leseopplæringa.»

NBF region Nord-Norge håper derfor at Nordreisa bibliotek snart får tilbake det halve årsverket som nå er fjernet slik at biblioteket kan fortsette sitt gode arbeid alene og i samarbeid med andre.