Da har Widerøe vunnet anbudet mellom Sørkjosen og Tromsø for de neste 4 årene. Ikke overraskende, og for mange en god beslutning. Vi er jo vant med det trivelige gjenget på flyplassen og på flyet, som forsøker å få oss frem trygt og på rutetid. Og som tar godt vare på oss, også de ganger dårlig vær eller andre uforutsette ting setter krokfot på dagens reiseplan.

Men i anbudsdokumentene fra Samferdselsdepartementet må det ha stått mye med liten skrift som har gått både oss reisende og lokalpolitikere hus forbi. Anbudsdokumentene har gitt Widerøe et handlingsrom for å redusere tilbudet for reisende både til og fra Sørkjosen, og flere andre utkantstrøk hvor Dash’en er vår buss. Dette handlingsrommet har Widerøe så visst benyttet seg av.

Man kan alltids si bu-hu til Widerøe som velger å benytte seg av handlingsrommet. Og ikke minst til de svært klønete utsagnene fra kommunikasjonsavdelingen til flyselskapet, hvor de i ren komiske-Ali stil påstår at flytilbudet er forbedret. Uansett er rett adressat for våre protester det blåblå-styrte Samferdselsdepartementet som har besluttet å gi dette handlingsrommet til Widerøe.

For Nord-Troms er dette et nytt tilbakeslag for kollektivtilbudet. Vi har fra før av et latterlig dårlig busstilbud regionalt, hvor vi må tåle å reise i flere timer i busser som egentlig er beregnet for pendlertrafikk i byer. De er billige i innkjøp og ukomfortable. Men vi har faktisk hatt et brukbart flytilbud. Både vi som skulle til Tromsø på sykehuset, og vi som skulle på jobbreise til Oslo eller andre deler av landet.

Jeg har reist mest i siste kategori. Med nærmest ukentlige reiser til Oslo de siste årene, har jeg satt pris på flytilbudet, som har gjort arbeidshverdagen enklere og bidratt til at man kunne fortsette å bo i Nordreisa og Nord-Troms. La meg ta et eksempel: Med møtestart i Oslo kl 08.00 om morgenen, kan jeg i dag reise hjemmefra kl 19.30 kvelden før, og være i Oslo før kl 23. Deretter gå rett på hotellet og være klar til møte neste morgen. Med det nye flytilbudet, er det eneste reelle alternativet fly fra Sørkjosen kl 13.20(!!) dagen før. Det flyet tar seg attpåtil en liten turnè i Finnmark, før det ankommer Tromsø, og videreforbindelse til Oslo. Det er uholdbart! I praksis betyr dette at jeg i stedet vil sette meg i bilen kl 17 og kjøre 24 mil til Tromsø for å ta kveldsflyet til Oslo. Det er jeg sikker på at andre jobbpendlere også vil gjøre.

Og her er poenget med overskriften. Med et så dårlig rutetilbud, vil andre transportmidler (les:bil) være det eneste reelle alternativet. Det vil igjen gi en god statistikk til politiske beslutningstakere, som lett kan argumentere med at svært få benytter seg av flytilbudet. Ergo legger vi ned tilbudet, og ikke minst den kostbare flyplassen. Det er for meg ingen tvil om at dette er den ønskede politikken til det blåblå samferdselsregimet vi nå har. Kan bare oppfordre til lokalpolitikere og næringslivet i Nord-Troms, om å fortsatt kjempe for at skal være hensiktsmessig å komme seg til og fra den flotte regionen vår.