Kommunene skal ta stilling til sammenslåing i løpet av 2015, eller før sommeren 2016. Jeg snakker her selvsagt om "kommunereformen".

En av de store politiske programmene til Høyre/FRP regjeringen. Dersom kommune reformen blir realisert, vil den mest synlige effekten bli at antallet kommuner blir redusert.

Det vil ha stor betydning for en rekke arbeidsplasser i Storfjordsamfunnet, da kommunens velferdsproduksjon omfatter en rekke basis oppgaver innen, helse og sosial sektor, barnehager, skole, eldreomsorg, samt selvfølgelig også innen både administrative og tekniske tjenester.

Derfor håper jeg som HTV for Fagforbundet i Storfjord kommune, at våre lokalpolitikere og våre lokale medier vil bruke mye av sin tid i 2015 til saklig og grundig debatt og informasjon om Storfjordsamfunnets framtidige kommunestruktur.

For oss i Fagforbundet vil vi være opptatt av at endring må være et resultat av befolkningens ønske om utvikling av lokalsamfunnet. Derfor er det viktig at fagforeningene, og Fagforbundets innspill blir lyttet til.

Jeg har allerede hørt at flere av argumentene, som har vært brukt i diskusjoner om kommunereformen, ikke helt stemmer med de faktiske forhold. Vi i Fagforbundet kjenner selvsagt til nylig "innkursede ord" om "robuste" kommuner, og "robuste" tjenester, og om våre Lokal politikeres opplæring i eldrebølge og Kostra tall, men dette er spørsmål våre medlemmer har arbeidet med i mange år…

Vi i Fagforbundet her i Storfjord kommer til å være litt opptatt av å gå bak disse ordene  La meg ta et lite eksempel på et argument jeg som HTV kan komme på ha vært brukt hyppig i forbindelse med diskusjonene om kommunesammenslåing.

Det har sitt utgangspunkt i en ofte gjentatt forestillingen om at norske kommuner er så små at de nærmest i kraft av dette alene må slås sammen. Det stemmer ikke helt med virkeligheten rundt omkring i resten av Europa. Norske kommuner er ikke spesielt små, hverken i areal eller folketall.

Det er bare noe som har blitt gjentatt så ofte at noen og enhver av oss kan ha forvekslet det med virkeligheten. Vi i Fagforbundet vil nok trenge noen litt bedre argumenter enn det.

En annen slik nesten befestet forestilling om virkeligheten er ideen om at store kommuner, er bedre kommuner. Det foreligger vel faktisk en del undersøkelser som tilsier nøyaktig det motsatte, men vi skal la det ligge i denne omgang.

Poenget mitt er bare at vi i Fagforbundet kjenner de en del honnørord og begreper som brukes, mens vi vil være på utkikk etter innhold i begrepene. Hva er det egentlig kommunene blir bedre på?

Jeg ser at regjeringen har sine forklaringsmodeller, men jeg er sikker på tall og kakediagrammer ikke nødvendigvis er tilstrekkelig når man begynner å trenge litt i dybden av disse spørsmålene. Kanskje gjør en kommune reform det litt mindre komplisert for sentrale myndigheter og statsbyråkratiet, hvem vet? Et er i alle fall sikkert: I de prosessene som ligger fremfor oss holder det ikke bare å delegerer ansvar til kommunens administrasjon.

Storfjord kommunes administrasjonen er også arbeidstakere, og Storfjords kommunestyre er Arbeidsgiver.

For meg som HTV i Fagforbundet blir det dermed viktig at Storfjords politikere er seg bevist sitt arbeidsgiver ansvar. Sentralt her blir da hvordan kommunens politikere forstår sine plikter som arbeidsgiver. Det er avgjørende at Storfjord kommunestyre makter å informere kommunens fagforeninger i god tid, at de som arbeidsgiver samarbeider med fagforeningene, samt at de som arbeidsgiver evner å ta meg som HTV med på råd.

Et godt samarbeide med Fagforbundet vil kunne få stor betydning. Spesielt om man tar hensyn til Fagforbundets rett til medbestemmelse i arbeidsgiver/arbeidstaker forhold. Fagforbundet trenger nemlig å hvite hvilke planer, hvilke konkrete planer, vår arbeidsgiver Storfjord  kommune ved kommunestyret har for ivaretakelse av sine arbeidstakere?

Dersom vår arbeidsgiver ikke har skissert opp planer for dette ennå, så bør de snarest ta initiativ til å påbegynne dette arbeidet.

For oss i fagforbundet, og meg som HTV ser det slik ut: Fagforbundet må være delaktig, og ha reell innflytelse i alle faser av arbeidet med kommunereformen og i arbeidet med en eventuell ny kommunestruktur. Er det slik at Storfjords kommunestyremedlemmer, vår arbeidsgiver ønsker å avvente spørsmålet om kommune sammenslåing til etter valget nå i 2015, blir jo det hele litt enklere.

Det vil da bli viktig at de ulike partier tilnærmer seg oss, og sier klart i fra om hvilke garantier de vil utstede. Et ikke helt irrelevant spørsmål sånn sett fra Fagforbundets side vil her være: Hvordan stiller Storfjords kommunestyre, vår arbeidsgiver seg til en bindende folke avstemning? Et annet spørsmål i forlengelsen av det første vil være: Synes det sittende kommunestyre at det holder med en rådgivende folkeavstemning?

I så fall hvorfor? Eller skulle det mot formodning være slik fatt at de lokale politikere i det avtroppende kommunestyre synes at dette er spørsmål best egnet for diskusjon bak lukkede dører?

I så fall trenger også det en virkelig god begrunnelse. Storfjords befolkning og Fagforbundets medlemmer har da muligheten til å stemme inn de politikerne som ivaretar Storfjordsamfunnets og arbeidstakernes interesser på best mulig vis.

Alt dette er spørsmål vi som arbeidstakere i Storfjords største fagforening vil måtte ta med i en helhetsvurdering når vi drøfter hva vi som arbeidstakerorganisasjon vil være best tjent med frem mot kommunevalget nå i 2015.