Fylkesveg 91, fergefri forbindelse over Ullsfjorden med bruk av fergeavløsningsmidler

Ullsfjordforbindelsen gir store innsparinger for trafikken mellom Tromsø og Nord-Troms/Finnmark og vil i tillegg bety rassikker vei for befolkninga på begge sider av Ullsfjorden.  Dette er et unikt veiprosjekt i regionen vår, som reduserer avstanden mellom Finnmark/Nord-Troms–Tromsø med 115 km og kanskje mer, avhengig av valg av trasé. Den vil gi oss store miljøgevinster og rimeligere og bedre kollektivløsninger.

Betyr mye for oss

Regjeringen og samarbeidspartiene, har gått å gå inn for å forlenge fergeavløsningsmidler med 40 år. En slik ordning har tidligere bare eksistert for riksveier. Regjeringen har sagt at den også skal gjelde fylkesveier for blant annet å tilrettelegge for god kommunikasjon, som er god distriktspolitikk som igjen kan stimulere til vekst og økt verdiskapning. Fergeavløsningsmidler innebærer at fylkesveisamband som i dag har ferger, kan legge inn førti års fergedrift, som fratrekk i fergefrie samferdselsprosjekter.

Regjeringen har dermed gitt fylkeskommunen mulighet til å bruke penger som i dag går til fergedrift, til å finansiere broer og undersjøiske tunneler, som erstatter eller forkorter fergestrekninger. Det er bra, og betyr mye for oss som bor langs kysten og for Ullsfjordforbindelsen betyr det ett skritt nærmere realisering. Fylkesråd for samferdsel i Troms, har også uttalt at uten fergeavløsningsmidlene, vil Ullsfjordforbindelsen vanskelig bli realisert.

Økt reiselyst

Veiforbindelsen vil garantert innebære helt nye muligheter innenfor næringsliv, bosetting og samfunn for hele regionen. Det er positivt for den veksten vi i dag ser, og da særlig innen reiselivet. I tillegg har Ullsfjordforbindelsen et fortrinn framfor mange andre prosjekter når den blir realisert. Den vil åpne en del av Norge som i dag ikke er særlig tilgjengelig.

I reiselivssammenheng snakker vi om en ny strekning som vil gi naturopplevelser en ikke finner andre steder, da det er få steder i Europa der du med egne øyne kan se høydeforskjeller på 1800 meter. Det kan du ved etablering av starten på Nordområdeveien. Dette vil folk se og med økt reiselyst vil det øke tilgjengeligheten til Lyngen som reisemål og grunnlaget for ny næringsaktivitet vil være tilstede.

Dågnåpen forbindelse

Ullsfjordforbindelsen er viktig for Nordområdesatsingen og viktig for Nord-Norge. Den vil være med på å knytte landsdelen tettere sammen, men er også være viktig for det regionale bo- og arbeidsmarkedet (BA-region) i Tromsø og Lyngen. I Tromsø har Lyngens befolkning tilgang til en stor by med et stort og variert tjenestetilbud, utdanning og arbeidsmarked.

Tromsø har glede av Lyngen for tilgang på arbeidskraft, naturressurser og rekreasjonsområder. Reisetiden mellom Lyngen og Tromsø ligger på mellom 1,5 og 2 timer, og mulighetene for dagpendling til Tromsø/Lyngen er derfor små. Ved utbygging av Ullsfjordforbindelsen kan reisetiden bli 40-75 minutter og Lyngen får en døgnåpen forbindelse mot Tromsø og størstedelen av kommunen vil kunne bli en del av Tromsø som BA-region og motsatt.

Vedtak av planprogram

Skal Nord-Norge lykkes med nordområdesatsing, beholde eksisterende næringsliv og etablere nytt, må infrastruktur og viktige verdifulle veiforbindelser som Ullsfjordforbindelsen være på plass. Reduserte reisetider i og mellom landsdeler vil øke framkommeligheten for godstransport og bedre grunnlaget for næringsliv og bosetting. Det er ikke lenger ringvirkninger i nord - det er her verdiskapningen er!

Da er det bare for Fylkestinget å vedta planprogrammet kommende uke, som utgjør første steg i arbeidet med regional plan for fergefri forbindelse over Ullsfjorden. Så får vi vente i spenning på det foreløpig estimat fra SVV om hvordan fergeavløsningsmidlene vil påvirke realiseringen av Ullsfjordforbindelsen.