En fersk undersøkelse kunne oppsummeres slik i Aftenposten: Facebook, spill, chat, blogger, nettaviser - og litt fag. Undersøkelsen inngår i en doktoravhandling ved Universitetet i Oslo, og den levner ingen tvil om at det går for mye tid til ikke-faglig nettbruk i norske klasserom. I en tidligere undersøkelse svarte 40 prosent av elevene og 95 prosent av lærerne at dette forstyrrer undervisningen. Så hva må gjøres? Begrense eller stenge av nettilgangen? Rapporter tyder på at det famles og diskuteres rundt om i skole-Norge. Det vesentligste man må gjøre, er å ikke henfalle til den gamle misoppfatningen at det var internett som brakte synden inn i verden, eller som først begynte å konkurrere med lærerne om elevenes oppmerksomhet. Dagdrømmerier har alltid florert nedover i pultrekkene, og før dataspillepoken ble det spilt bondesjakk og lest tegneserier under pultlokket. Til alle tider har elever måttet innprentes forskjellen på undervisning og underholdning. Og dagens «ansvar for egen læring» må ikke mistolkes når det gjelder ansvaret for egen surfing. Internett omgir oss på alle kanter, og stenges nettet, er det enkelt å fiske frem smarttelefonen. - Er det først i arbeidslivet de unge skal lære seg fokus og konsentrasjon? spør direktør Trond Ingebretsen i Senter for IKT i Utdanningen. Helt fra barnehagen må «selvregulering» inngå i læringen, barn må forstå at det er nødvendig å følge med, sier Ingebretsen til Klassekampen. Dette må være utgangspunktet, selv om den enkelte lærer selvsagt skal ha styringen, med mulighet til å innføre visse tider hvor det jobbes offline. Kunnskapsløftet plasserte databruk på linje med lesing og matte. Det skulle nær sagt bare mangle i dataalderen. Men da kan det ikke bare handle om rene dataferdigheter, der vil de fleste elever uansett ligge godt foran sine lærere. Læreplanen for databruk må også ha et mer overordnet mål, om nettopp å lære forskjellen på bruk og overdreven bruk, en ferdighet som er sårt tiltrengt når det gjelder både smarttelefon og andre innretninger. Dette er å stille høye krav til skolen. Men mindre bør ikke ambisjonen være.