De store mediekonsernene har tatt for seg de siste årene med glupsk appetitt. Det forandrer landskapet i medieverden, også her i nord.

Sist uke ble det klart at lokalavisa Hammerfestingen ble oppkjøpt av konsernet Amedia og dermed havner under samme paraply som Finnmark Dagblad, Finnmarken, Finnmarksposten og den andre nyervervelsen Sør-Varanger avis.

Framtid i Nord er en del av konsernet Polaris Media som bare denne uken foretok to oppkjøp i nord, blant annet fiskeriavisa Kyst og Fjord. Det gir viktig posisjonering, men for oss gir dette også nye og spennende muligheter på innholdssiden.

Fiskeridekningen har i stor grad blitt overlatt til fagaviser de siste årene. Med Kyst og Fjord på laget kan Framtid i Nord og Polaris Media øke satsningen på den viktige næringsjournalistikken som ligger i fiskerisaker. Kyst og Fjord har base i Kjøllefjord i Finnmark. Derfra har Øystein Ingilæ og hans stab bygd opp imponerende kompetanse de siste elleve årene. Det gir fantastiske muligheter.

Den samme utviklingen skjer ellers i medieverden, spesielt på grunn av det digitale skiftet og nådeløs konkurranse med sosiale medier. Google og Facebook er blant gigantene som har spist av reklamemarkedet gjennom mange år.Det har gjort at redaktørstyrte medier har måttet omstille seg lynraskt og svaret har vært å ta betalt for innhold. Brukerinntektene og fotballrettigheter har vært to av bærebjelkene for mange.

Det store spørsmålet er hva dette betyr for differensieringen av mediene lokalt og regionalt. Med samme eiere og behov for både stordrift og utveksling av innhold, kan det bli mer likhet enn konkurranse.

Det er her redaktørene og mediene må ha ryggrad til å bruke kreftene på å lage en lokalavis som betyr en forskjell for folk, primært gjennom god og kritisk journalistikk i en digital informasjonsflom.

Mediene i Norge har svært høy tillit hos brukerne, ikke minst lokale medier som er nært på problemstillingene på grasrota. Da må vi gi rom mange stemmer og være opptatt av å speile lokalsamfunnene slik de er, inkludert mangfoldet rundt oss. Det er viktigere enn noen gang, slik verden framstår i øyeblikket med en suppe av Fake News.