En viktig dato nærmer seg. Innen 1. juli må alle høringsuttalelser om Nasjonal Transportplan (NTP) være sendt inn. En ny NTP gjeldende for perioden fra 2018 til 2029 skal vedtas av Stortinget våren 2017. Tromskomiteen for jernbane har kjempet for Nord-Norgebanen siden 1970-tallet.

Fortsatt vekst

Erfaringer fra mange land har vist at jernbane er en framtidsrettet, rask, driftssikker og miljøvennlig transportform, særlig for store godsmengder. Og store godsmengder går det til og fra Nord-Norge. Forbruksvarer nordover og fisk sørover. Fly og lastebil er lite miljøvennlig, mens skip går for langsomt for fisken. Allerede idag går mye på jernbane mellom Narvik og Oslo via Sverige. Alle prognoser tyder på fortsatt vekst.

På kort sikt må Ofotbanen fra Narvik til Sverige få dobbeltspor, på noe lengre sikt vil heller ikke det være nok, og vi må få en jernbane på langs av hele Norge.

Ikke et alternativ

I Tromskomiteen for jernbane har vi merket en økt støtte i Nord-Norge til kravet om at Nord-Norgebanen må settes på dagsordenen. Nå gjelder det bare at dette følges opp helt fram til vedtaket i Stortinget. Den forrige utredningen om Nord-Norgebanen er fra tidlig 1990-tall, dvs FØR Barentssamarbeidet, FØR Nordområdesatsingen og FØR godstransportsuksessen til og fra Narvik.

Vi vil ikke ta stilling til traseer og hvor byggingen først skal starte. Men vi vil advare mot å se en mulig jernbaneforbindelse fra Skibotn til Finland som et alternativ til Nord-Norgebanen. Dersom finske myndigheter eller gruveselskap mener denne forbindelsen vil bli lønnsom, er det selvsagt fint. Det som Norge trenger er likevel en forbindelse på langs av hele Norge med videreforbindelse fra Oslo sørover mot Mellom-Europa.

Godstransport er som nevnt den viktigste begrunnelse for en Nord-Norgebane, men banen vil også ha betydning for forsvarets transport av tungt materiell og for persontransport. Allerede idag er persontransport på jernbane en suksess i Salten.

Tromsø på banen

I Tromskomiteen for jernbane har vi med glede sett at Tromsø kommunestyre har satt ned en jernbanekomite som er hurtigarbeidende og skal komme med et forslag til en høringsuttalelse. Til tider har Tromsø kommune før vært altfor passiv i jernbanesaken, og det er svært viktig at Nord-Norges største by nå er på banen. I Troms fylke har fylkesrådet foreslått overfor Troms fylkesting følgende formulering om Nord-Norgebanen:

"Fylkestinget anmoder om at det i 2018-21 gjennomføres en utredning av en helhetlig jernbaneinfrastruktur i Nord-Norge, som kan møte ytterligere økte behov for miljøvennlig og effektiv næringstransport, særlig med tanke på sjømattransport ut av landsdelen og landet"

Fauske til Kirkenes

Vi synes dette er et godt forslag som peker på at jernbane er både miljøvennlig og effektivt. Og med ordene helhetlig jernbaneinstrastruktur i Nord-Norge legges det vekt på at en Nordlandsbane som ender i Bodø og en Ofotbane som ender i Narvik ikke er nok. I en virkelig nordområdesatsing må det til slutt bli jernbane også fra Fauske til Kirkenes.

Det er også gledelig at det bes om en utredning så tidlig i NTP-perioden som fra 2018 til 2021. Vår oppfordring er at dette forslag ikke svekkes i Troms fylkesting. Nord-Norgebanen må nå utredes og bygges.