Regjeringen har nettopp foreslått at videregående opplæring bør legges til kommunene. Alt tilsier at kommuner flest, - selv om de blir noe større, ikke vil bli dimensjonert slik at det vil tjene brukerne bedre enn i dag. Tvert i mot. Vi trenger større forvaltningsenheter for vg skole, ikke mindre.

Størrelse teller

I dag har Oslo som kommune og fylke 19.000 i opplæring og få problemer med å fremskaffe full bredde i studietilbudene. Den geografiske størrelsen Troms med 160.000 innbyggere klarer det brukbart. Møreforsk mener oppgaven krever minst 100.000 innbyggere per enhet. Av kommuner vil bare Trondheim, Bergen, Stavanger/Sandnes, samt eventuelle sammenslåinger av kommuner på Østlandet overgå fylket Troms i elevantall. Vi får altså ikke store nok geografiske størrelser på kommunenivå. Troms fylke blir neppe Troms kommune.

Regjeringen vil nok være rimelig tilfreds om de minste kommunene blir på 15-20.000 innbyggere. En slik størrelse kan tilsvare 700-800 elever på tre trinn (200 elever på hvert trinn). Det tilsvarer 1 middels eller relativt liten vg skole, og et altfor dårlig tilbud i bredde. Slår dagens kommuner sammen slik at de tilsvarer skoleregionene i Troms, slik at 24 kommuner blir 4, vil Midt-Troms og Sør-Troms få omtrent 1200 i videregående opplæring, det vide Nord-Troms knapt 500 inkludert lærlinger. Jo, alle de nye kommunene vil da ha videregående på sitt nivå, men rettferdiggjør det fire fulle lokale administrasjoner i stedet for dagens ene? Sannheten er at vi med flere grenser vil få langt flere i administrative stillinger for vg opplæring, og de får slite langt mer med samordning og et akseptabelt tilbud for ungdommene.

Hvis de fleste kommuner bare blir middels store, kan da interkommunalt samarbeid og vertskommuner bli neste løsning? Det blir det iallfall ikke mer nærdemokrati av. Vel kan fylkeskommunen ha lav legitimitet, men det vil bli en anstrengende politisk øvelse for en vertskommune å endre tilbuds- og skolestrukturen i nabokommunen.

Mer kjøp og salg

Flere forvaltningsenheter gir flere grenser og betydelig mer kjøp og salg av gjesteelevplasser. Hvis hver kommune prioriterer sine egne søkere først, kan det også forstyrre opptaket av de mest egnede til programområder som ikke tilbys av alle. Yrkesfagtilbudene vil bli mest rammet.

En ting er å overta dagens noenlunde balanserte struktur fra fylkeskommunen, men verre blir framtidig nyutvikling og nybygging innenfor yrkesfag. Her kan det bli unødvendige dubleringer og konkurranse mellom nykommunene, -eller unnfall fordi investeringer i verksted og utstyr koster for mye. Det vil bli fristende å anbefale flere gjennom studieforberedende program i egen kommune, noe som er langt billigere.

Motsatt veg

Ved å legge videregående til kommunenivå går man motsatt veg av det man ellers tenker om  kommunereformen, nemlig at sammenslåing til færre enheter skal gi færre administratorer/ledere og bedre kvalitet. Behov for samarbeid og god overgang mellom grunnskole og vg skole er brukt som argument for ett løp i kommunen, men det vil fortsatt bare være en eller svært få av grunnskolene i nykommunene som faktisk får fysisk nærhet til en videregående skole. Dessuten ligger ikke hovedutfordringen i overgangen mellom skoleslagene, men i overgangen mellom skole og bedrift innenfor yrkesfagene. Det er der elevene faller av. Det bør være kjent.

Elevene viktigst

Selv dagens fylkeskommuner har behov for bedre samspill over et større befolkningsområde for å kunne gi et bredt nok tilbud. Vi trenger færre grenser. Stortingsflertallet ønsker et regionalt nivå. Fylkestinget i Troms uttrykte i marstinget det samme. Venstre mener at større regioner blir bedre enn fylkeskommuner, og langt bedre enn mellomstore kommuner. Viktigst er at vi ikke begrenser elevenes reelle valgmuligheter og dermed gjennomføringen av videregående opplæring.

Jo, elevtallsmessig kan kommunalt skoleeierskap være gangbart i de aller største byene/nykommunene, men utenfor disse vil elevene få et betydelig dårligere tilbud enn i dag. Derfor blir det ikke bare et spørsmål om hvorvidt store byer kan drive videregående selv, men hvordan situasjonen blir for Rest-Norge.

Storbyer som kan være regionale lokomotiv, bør bli det, og ikke lukke seg som enklaver i en region.