Mandag 7.september inviterte FAU v/ Moan skole politikerne til omvisning. Der fikk vi se og kjenne litt på hvordan det er å være 5-6 år og sitte i et fullstappet klasserom med 23 andre. I klasserom der man omtrent må smyge seg mellom pultene til elevene skal det drives lese- og skriveopplæring. De klasserommene vi fikk se hadde lite plass til undervisning og dermed ingen plass til lek. Vi fikk se 1.klassinger som fikk gruppeundervisning i korridoren og lærere som brukte mange minutter av timen på å finne stoler nok til grupperommet.

Etter den store omlegginga av skolestrukturen i har Moan skole merket utfordringene med mange elever og lite plass. 150 elever med individuelle behov krever ikke bare nok pedagoger, men også gode lokaler.

I Nordreisa SV tar vi elevene og lærerne på alvor. Nordreisa SV vil jobbe for en skole som har lokaler og ressurser slik at pedagogene kan være kreative og få formidle sin kunnskap på ulike vis.

Alle barn er forskjellige, og lærer på ulike måter. De trenger gode muligheter til praktiske og teoretiske utfordringer, muligheter til å oppleve mestring og få lærdom gjennom hele skoledagen og skoletiden. Hvis lærerne skal ha tid til å se og hjelpe hver enkelt elev, er det grenser for hvor mange elever hver lærer skal følge opp. Forskning viser at mindre klasser er spesielt gunstig for minoritetsspråklige elever, elever der foreldrene har lavt utdanningsnivå og for gutter, men vil også være positivt for skolemiljøet og læringsutbyttet til alle elever

Derfor ønsker Nordreisa SV en norm for lærertetthet med maks 15 elever per lærer på 1.-4. trinn, og 20 elever per lærer på 5.-10. trinn.

Læringsmiljø handler om veldig mange ting, også om ernæring. Vi vet at noen barn kommer til skolen uten å ha spist frokost. Vi vet at for å klare å tilegne seg kunnskap på best mulig måte trenger kroppen næring. Nordreisa SV vil at kommunen skal kunne tilby ungene et skolemåltid og frukt og grønt.

Fysisk aktivitet er viktig for folkehelse og konsentrasjon, og økt fysisk aktivitet  inni skolen vil være bra både for enkeltelever og for klassemiljøet. Moan skole har et flott uteområde som de er utrolig flinke til å bruke. Vi ønsker å legge til rette slik at mer undervisning innebærer fysisk aktivitet.

På Moan skole fikk vi møte flere av de dyktige og engasjerte lærerne som til tross for nedskjæringer står på og synes de har en fin arbeidsplass. De forteller om godt arbeidsmiljø og en god ledelse. På besøket vårt i går så vi arbeidsforhold med trange kontorer og trange garderober. Rektor fortalte blant annet at det jobbes faglig godt med blant annet lese- og skriveopplæringa og at Moan er en aktiv deltaker i prosjektet Læring, mestring og trivsel. .

For å sikre Nordreisaskolen de beste pedagogene vil vi i SV prioritere lærerne for videre- og etterutdanning. Det er viktig for kvaliteten, men også for motivasjon og for rekrutteringen av nye lærere til kommunen.

Barna er vår fremtid og det er de som skal bygge kommunen når vår tid er forbi. Vi må gi dem gode oppvekstvillkår og det betyr en god, kommunal skole med gode læringsforhold og et godt læringsmiljø slik at forutsetningene for å lære er de beste.

For Nordreisa SV handler begrepet «innhold i skolen» om mye mer enn antall barn og kvadratmeter!