I oktober begynte Mesta AS på arbeidet som skal sikre fremkommelighet over Kvænangsfjellet.

Tiltakene utføres langs eksisterende vei og innebærer blant annet bygging av fresefelt, kolonnefelt, nye snøskjermer og nytt ledende  lysanlegg ved Gildetun.

– Entreprenøren styrer framdriften men er godt i rute. De valgte å begynne oppe på fjellet, ved Gildetunsvingen og Vegdalssvingen. Her forbereder de sprengning slik at de får lastet ut stein og gjort plass til fresegata, sier byggeleder i Statens vegvesen, Albert Haldorsen.

Fresegate i år

I planene ligger det at en egen fresegate skal starte omtrent ved kommunegrensa og gå ned til Ostesvingen, forbi Gildetun ned til gammene.

– En egen gate gjør det lettere og rydde snø. Samtidig blir det et naturlig oppsamlingsområde for fokksnø, slik at skavler ikke henger over veien.

For tre uker siden stanset arbeidet i Rakkenesura. Her er det litt som må gjøres til våren for å få fanggjerdet for ras ferdig. Selv om dette arbeidet ikke er i samme prosjekt, vil prosjektet også være med på å bedre framkommeligheten.

– Regulariteten tilsammen  blir forhåpentligvis bedre. Vi har trua på det. En full effekt vil man ikke se før prosjektet er ferdig neste desember, men vi håper å se en bedring allerede denne vinteren.

Haldorsen sier det er usikkert hva Mesta når å få ferdig før vinteren setter i for alvor. Han ser på været som den største utfordreren i arbeidet.

– Hvis det kommer uvær i morgen må arbeidet stoppes. Ingen kan forutsi været.

Byggelederen håper likevel at fresegatene kan tas i bruk etter årsskiftet, selv om de ikke blir asfaltert før senere.

Letter hans arbeid

Brøytebilsjåfør Ole Morten Eriksen gjør klart for sin tredje vinter på Kvænangsfjellet. Er det en ting han vet så er det at hver vinter har oppført seg totalt forskjellig.

– For to år siden var det mye snø allerede på denne tiden og vi hadde stengninger hver tredje dag i perioder. Vinteren i fjor var lett. Da var det nesten ikke snø, forteller han.

Han ser fram til å få en mer forsvarlig fjellovergang, som også vil lette hans arbeid.

–  De tøffeste avgjørelsene vi tar er når og om fjellet skal  stenges.

– Når er det forsvarlig for bilistene? Man må hele tiden tenke på det svakeste punkt. Det blir kaos hvis en person stopper i kolonnekjøring. Heldigvis har det gått bra hittil, sier han.

SJÅFØR: Brøytebilsjåfør Ole Morten Eriksen ser fram til en lettere arbeidshverdag når fjellets regularitet blir bedre. Foto: Isabell Haug
SPRENGES: Fjellveggen sto inntil meteren unna E6 før. Nå er 10-15 meter gravd ut under Gildetun. Når massene fjernes kommer det etterhvert et fresefelt på plass. Foto: Isabell Haug