Ved årsskiftet gikk det et snøras ved Mettevoll i Oksfjord, og siden da har flere husstander opplevd begrenset eller ingen tilgang til Telenors mobilnett.

En av de som er berørt av dette er Sonja Bjørnnes Larsen. Larsen bor et par kilometer fra Sandbukta, og reagerer på manglende informasjon fra teleselskapet.

- Det er veldig svakt signal her. Jeg kommer i gjennom av og til, men da må jeg sitte helt opp i vindusruta i stua. På kjøkkenet og soverommet hører jeg ingenting, forteller hun.

Larsen sier hun har kontaktet selskapet flere ganger den siste måneden, uten å få noe håndfast informasjon om årsaken til den svake forbindelsen og når en eventuell utbedring vil komme.

- Første gang sa de at det skulle bli ordnet 22. januar. Det ble det ikke, og når jeg ringte på nytt var datoen flyttet til 30. januar. Sist jeg ringte var datoen 10.-11. januar. Jeg synes det er ille. Naboene på oversiden av oss har samme problemet og likeledes helt opp til Vassbotn, sier hun.

- Trasig

Larsen forteller at hun til å begynne med var veldig bekymret, med tanke på om noe skulle skje.

- Men jeg fikk vite at man kan ringe nødtelefonene uten dekning, så det er enda godt, sier hun.

Hun beskriver likevel situasjonen som trasig.

- Ungene prøver å ringe oss og vi prøver å ringe de tilbake. De befinner seg sørafor, så man blir litt engstelig. Sånn som det er nå, må jeg kjøre ned til Sandbukt for å ringe. Så langt har det heldigvis ikke skjedd noe, men det kan jo skje, fortsetter hun.

Beklagelig

Informasjonssjef i Telenor, Per Aril Meling, forteller at raset som gikk i området fullstendig ødela selskapets utstyr.

- Det står kun en mast og antenne igjen, men dette fungerer ikke. Det har vært snakk om, men dette er jeg usikker på om er blitt gjort, å sette opp en liten antenne på ett bygg der - men det vil i utgangspunktet bare gi begrenset dekning. Før vi får opp nytt samband og radioutstyr, så vil nok dekningen oppleves dårligere enn tidligere, forklarer Meling.

Tidspunktet for dette kan være like rundt hjørnet.

- Vi skal sende opp en del utstyr til Alta nå og vil da også innom Nordreisa. Vi prøver å få dette på lufta så fort som mulig, kanskje før helga hvis alt utstyret kommer opp - og senest i neste uke, sier han.

Meling forteller at selskapet streber etter å gi så god dekning som mulig til sine kunder, men at hendelser som det i Oksfjord er vanskelig å gardere seg mot.

Han beklager at informasjonen fra kundeservice har vært mangelfull og Larsen ikke har fått vite det hun har krav på.

- Vi har kart som viser til at stasjonen er nede, så dette kunne blitt gjort, sier han.