Mandag la  Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor la fram sitt felles forslag for Nasjonal Transportplan for 2018-2029. Dette får Samferdselsråd i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), til å reagere kraftig.

- Dette er å kaste Troms ut av Nasjonal Transportplan, sier Prestbakmo.

- Forferdelig pinlig

Han peker på at flere sentrale veier er ute av etatens forslag.

– Del 2 av E8 i Skibotndalen er ikke inne. Det samme gjelder E8 fra Nordkjosbotn i Balsfjord til Hatteng i Storfjord.

Og Samferdselsråden har følgende kommentar til at arbeidet på norsk side skal stoppe samtidig med at Finland satser milliarder like over grensa.

– Forferdelig pinlig, og ikke akseptabelt.

Hva som skjer med E6 Kvænangsfjellet sier ikke planen noe om.

– Dersom de kun legger kost/nytte til grunn, så får ikke Kvænangsfjellet midler, slik det framstår nå. Imidlertid er det håp om at man kan bruke faktorer som sikkerhet og trygghet. Da kan Kvænangsfjellet likevel komme inn i planen.

Satser på matpakkene

Transportetatenes NTP forslag som i dag overlevert til Samferdselsministeren. De har utført jobben etter mandat fra regjeringen, nå ut på høring før regjering og storting behandler videre.

– Slik jeg tolker grunnlagsdokumentet, er pengene låst til store, pågående prosjekter på blant annet det sentrale Østlandet. Imidlertid betyr det at vi ikke får penger i de områdene der verdiskapninga skjer.

Prestbakmo mener man i så fall satser på matpakkekjørerne, og ikke verdiskaperne.

– Der verdiene faktisk skapes, der skal de ikke satse penger. De skal satse på matpakkekjørere, og det er ikke holdbart.

Står sammen

Forslaget skal nå ut på høring.

– Vi skal samle alle samferdselskrefter til et felles møte i april der vi vil forsøke å danne en felles oponion til dette forslaget, sier Prestbakmo.

Han understreker at situasjonen er like kritisk for Nordland og Finnmark.

– Vi har allerede etablert et samarbeid med de to fylkeskommunene, så vi har en sterk, felles stemme.

Samferdselsministerens kommentar

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kommenterte planen slik i en pressemelding.

- Gode velferdstjenester og konkurransekraft for næringslivet krever både en moderne infrastruktur med høy kvalitet og effektive og sikre transportløsninger. De statlige transportetatene og Avinor AS har levert et godt faglig grunnlag for Samferdselsdepartementets videre arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029. Nå går vi for fullt inn i en prosess på politisk hold.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at han i dag mottok "Grunnlagsdokument Nasjonal transportplan 2018-2029". Dokumentet er utarbeidet av Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor AS, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

- Vi skal ha perspektiver mot 2050, helhetlige løsninger og vektlegge effektiv ressursbruk. Vi skal løfte opp vedlikehold av landets infrastruktur, og sikre en mer effektiv og miljøvennlig bruk av den. Regjeringen har hatt kraftige økninger i bevilgninger til infrastrukturformål, men vi må ta bedre innover oss hvilke muligheter bruk av teknologi utgjør for å bedre reisehverdagen. Vi skal ha mest mulig infrastruktur og det beste reisetilbudet for pengene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Den nye transportplanen vil ha mange nye utbyggingsprosjekter, men vi skal også sikre en effektiv gjennomføring av de mange store prosjektene som er under bygging. Det skal lages en egen motorveiplan, godstrategi, klimastrategi, og vi skal fortsette å redusere vedlikeholdsetterslepet på norsk infrastruktur. Økt vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og bruk av moderne teknologi vil også være viktige elementer i det videre arbeidet med ny transportplan.